Svar från juristen: Nej, du kan inte ensidigt höja priset och kräva mer betalning, även om materialpriset blir högre än beräknat. Det krävs i regel att ni har ett avtal som uttryckligen tillåter prisjusteringar.
Om kunden är en privatperson gäller konsumenttjänstlagen som är tvingande. Har du lämnat en ungefärlig prisuppgift får du som huvudregel inte ta ut mer än 15 procent över det avtalade ungefärliga beloppet, om ni inte avtalat om någon annan prisgräns. Risken för prisökningar ligger alltså på dig som entreprenör.
Om kunden är ett företag är det avtalet mellan er som styr hur du har rätt att agera. Innehåller avtalet ett villkor om att priset får justeras vid till exempel ökade materialkostnader, får du fakturera i enlighet med det. Saknas ett sådant villkor har du normalt inte rätt att ta mer betalt.
Använd prisjusteringsklausul
Om inget skriftligt avtal finns behöver du utgå från vad som kan styrkas genom muntliga överenskommelser, skriftlig korrespondens, tidigare praxis mellan er och eventuella standardavtal som normalt tillämpas inom branschen.
För att undvika tvister är det klokt att skriva in en tydlig prisjusteringsklausul i avtalet, särskilt vid längre projekt där materialpriser kan förändras över tid.