podcast news play företagaren I media förmån faq

Vad innebär skäligt pris?

Jag har utfört olika renoveringsarbeten åt en privatperson. Vi har inte avtalat om något pris utan arbetet har skett på löpande räkning efter kundens anvisningar. När jag skickade slutfakturan så säger kunden att det blivit för dyrt och vill inte betala. Vad gäller?

Om man inte avtalat om något fast pris för arbetet ska konsumenten betala vad som är skäligt. Det betyder i korthet att priset ska överensstämma med det som andra företagare skulle ta för samma typ av arbeten. Det är du som företagare som ska bevisa att priset är skäligt. 

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Företagarnas juridiska rådgivning ger dig som företagare goda råd för bättre affärer.

En vacker dag inser du att någon har försökt lura dig, eller att du borde läst igenom det där avtalet lite noggrannare. Då är det guld värt att kunna ringa till Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får omkring 120 samtal per dag och guidar dig som medlem till rätt väg ur problemet! Du som är medlem i Företagarna kan ringa oss hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Läs mer om medlemskapet
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Gå med idag!

Här listar vi 49 anledningar till varför du ska gå med i Företagarna.

Valet 2022

Allt för dig som är småföretagare och ska rösta i riksdagsvalet 2022.