För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Kan jag ha semester när jag blivit egenföretagare?

Som anställd hade jag rätt till semester. Vad gäller om jag har enskild näringsverksamhet respektive aktiebolag?

Är ditt företag aktiebolag kan du som anställd i ditt aktiebolag ta semester och få semesterlön m.m. från ditt aktiebolag. Om ditt företag är en enskild firma är du inte anställd och får inte någon semesterlön från din enskilda firma.

Finns ekonomiskt utrymme kan du göra ett eget uttag från din enskilda firma även om du är ledig från den enskilda firman. Som företagare blir det upp till dig att se till att du får den ledighet som du behöver för återhämtning.

Många företagare måste oavsett företagsform ändå ha koll på sitt företag och kanske inte kan vara helt lediga under semestern. Företagarnas undersökning år 2014 visade att 94 % av företagarna avsatte tid till sitt företag även under sin semesterledighet.

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Semester & Ledighet:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.