headphones newspaper video-player

Är jag fri att sätta upp betalningsvillkor?

Jag har nyligen startat ett IT-konsultföretag och ska nu skicka första fakturan. Är jag fri att sätta betalningsvillkor som jag vill eller finns regler kring hur många dagar kunden har på sig att betala innan man har rätt till dröjsmålsränta? Tänkte mig tio dagar men det kanske finns en annan standard i IT-branschen?

Du är fri att avtala om betalningsvillkoren med dina kunder. Men du kan inte ensidigt i efterhand - till exempel med nya villkor i fakturan - ändra betalningsvillkoren. Om ni inte har avtalat om betalningsvillkoren så gäller den betalningstid som är praxis i branschen. Dröjsmålsränta ska vara avtalad annars så gäller dröjsmålsränta enligt räntelagen, det vill säga referensräntan (för närvarande 0,5 procent) plus åtta procentenheter (det vill säga förnärvarande 8,5 procent) efter förfallodagen för bestämd dag för betalning eller 30 dagar efter det att du skickade fakturan.

Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.  

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD