Vad är VD-bedrägerier?
Hur skyddar man sig mot VD-bedrägerier?
- Tydliga rutiner och policys såsom hantering och attestering av fakturor
Faktura- och telefonbedrägeri
Kanske de minst sofistikerade bedrägerimetoderna, dvs. falska fakturor och vilseledande telefonförsäljning, vanliga tjänster och produkter är;
- Söktjänster
- Olika typer av kataloger
- Tvättmedel
- Kontorsmaterial
- Bevakningstjänster (t.ex. upphandlingar)
- ”Hjälp mot blufföretag”
Hur skyddar man sig mot faktura- och telefonbedrägeri
- Rutiner och policy för hantering av telefoni och attestering av fakturor
- Kontrollera kontinuerligt Svensk Handels varningslista på oseriösa företag.
Om man blir utsatt för faktura- och telefonbedrägeri
- Bestrid fakturan – t.ex. ”inget avtal p.g.a. vilseledande”.
- Viktigt att ange grunden för bestridandet - saklig invändning
- Begära blockering av uppgifter hos Kronofogden.
- Anmäl till Svensk Handels varningslista.
- Polisanmäl