Det du ska göra är att bestrida betalningsansvar för fakturan skriftligen. Enklast gör du det genom att dra ett diagonalt streck över fakturan och skriva "Bestrider betalningsansvar, har inte beställt", sedan faxar du detta till avsändaren av fakturan och behåller originalet och faxkvitto. Är det så att de återkommer med påminnelse eller inkassokrav så ska du vidhålla ditt tidigare bestridande. Kom ihåg att det är de som ska visa att avtal finns mellan er som gör att ditt företag är skyldigt att betala.
Jag har fått en faktura utan att göra en beställning, vad ska jag göra?
Jag har fått en faktura från företaget X. På fakturan står det tolv månader sökmotorpositionering av er domän. Jag har aldrig beställt något sådant. Hur kan jag överklaga eller få bort denna faktura?
Observera att:
Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.
Alla frågor och svar om Avtal & Köp:
- Kan jag avbryta arbetet om kunden inte betalar?
- När kan jag lämna in en obetald faktura till Kronofogden?
- Vad är skillnaden på ett anställningsintyg och anställningsavtal?
- Vad bör uppdragsavtalet innehålla?
- Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
- Laddboxarna vi säljer och installerar har fått säljstopp – vad gör jag nu?
- Vilken prisinformation ska jag ange på mellandagsrean?
- Gäller konsumentköplagen när vi säljer digitala varor eller innehåll?
- Vilket ansvar har företag över kundrecensioner på webben?
- Vem har bevisbördan för felet på datorn?
- Vad gäller vid tolkning av avtal på flera språk?
- Vad är skillnaden mellan återförsäljare och handelskommissionär?
- Vilken avtalsform gäller för dropshipping?
- Kan jag undkomma ansvar trots att en force majeure-klausul saknas i avtalet?
- Vad gäller när en kund vill avbeställa en leverans?
- Riskerar vi skadestånd när vår leverantör i Kina har corona-stängt?
- Vad innebär avtal och köprätt?
- Vad är skillnaden mellan garanti och felansvar?
- Måste jag alltid ha skriftligt avtal med konsumenter vid telefonförsäljning?
- Vad har jag för rättigheter när beställda halloweensaker inte kommer fram i tid till mitt företag?
- Måste mitt företag reparera begagnad bil såld till en privatperson?
- Hur påverkas mitt företag av de nya EU-reglerna om geoblockering?
- Vad menas med att köplagen är dispositiv?
- ”Declaration of Conformity”?
- Kunden inte nöjd med arbetet
- Fel på vara
- Häva ett köp
- Fakturering för enskild firma?
- Kunden betalar inte
- Obeställda varor - behöver jag betala?
- Vilka lagar gäller vid bolagstvist?
- Retur från webbshop
- Bindande avtal?
- Preskriptionsavbrott
- Längd på uppsägninstider?
- När kunden bestrider slutfakturan
- Nya reglerna om e-handel och distansförsäljning
- Export Ryssland
- Kund vill slingra sig ur beställning
- Avtal & köprätt
- Muntliga avtal för entreprenad
- Sätta upp betalningsvillkor?
- Oense om uppsägningstid för avtal
- Kund bestämma betalningsvillkoren?
- Fakturerad utan lagd beställning
- Kontrollera en avtalspart?
- Debitera dröjsmålsränta?
- Kunden betalar inte
- Anställd har felaktigt ingått avtal
- Skicka inkassokrav?
- Dubbelbetald faktura
- Kontrakt mellan företag och privatperson
- Lag om hur man bestrider en faktura?
- Hur formulerar jag en betalningspåminnelse?
- Bra att tänka på vid lansering utomlands
Alla frågekategorier:

Hej, jag är en av dina personliga jurister.
Som medlem i Företagarna kan du utan kostnad ringa oss och få personlig hjälp.
Telefonnummer
Juridiska råd hjälper till bättre affärer
En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning!
Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45