För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Jag har fått en faktura utan att göra en beställning, vad ska jag göra?

Jag har fått en faktura från företaget X. På fakturan står det tolv månader sökmotorpositionering av er domän. Jag har aldrig beställt något sådant. Hur kan jag överklaga eller få bort denna faktura?

Det du ska göra är att bestrida betalningsansvar för fakturan skriftligen. Enklast gör du det genom att dra ett diagonalt streck över fakturan och skriva "Bestrider betalningsansvar, har inte beställt", sedan faxar du detta till avsändaren av fakturan och behåller originalet och faxkvitto. Är det så att de återkommer med påminnelse eller inkassokrav så ska du vidhålla ditt tidigare bestridande. Kom ihåg att det är de som ska visa att avtal finns mellan er som gör att ditt företag är skyldigt att betala. 

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Avtal & Köp:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.