headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Foto: Shutterstock

Vad ska jag göra när min kund ansökt om konkurs?

Fråga: Jag har fått reda på att en av mina kunder har ansökt om konkurs? Vad ska jag göra nu? Kan jag åka och hämta tillbaka det jag sålt men inte fått betalt för?

Svar: Du bör kontakta konkursförvaltaren för att ta reda på om konkursboet vill trädda in i avtalet för att få till exempel fortsatta leveranser eller ha kvar hyresrätten till lokalen. När din kund gått i konkurs kan du anmäla din fordran till konkursförvaltaren. Om du redan har fakturerat bör din fordran redan finnas med i motpartens bokföring.

Återtagande- eller äganderättsförbehåll

Du kan bara hämta tillbaka det du sålt om du har avtalat om så kallat återtagande- eller äganderättsförbehåll innan du levererade. Du kan läsa mer om vad som krävs för att sådana villkor ska bli giltiga i artikeln Konsten att få betalt.

Köplagens regler

Dessutom kan ni ha avtalat om eller genom tillämpning av köplagens regler ha rätt att få tillbaka varor som levererats efter att köparen försatts i konkurs. Du ska då kontakta konkursförvaltaren för att komma överens om varorna ska betalas omedelbart, konkursboet ska ställa säkerhet eller hur ni ska få tillbaka varorna. 

Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.  

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap