Svar från juristen: Ja, ni ska ha avtalat om avgiften för att de som anmält sig men inte deltar på eventet för att ni ska kunna ta ut avgiften. Detta kan till exempel vara ett villkor som deltagarna accepterar när de anmäler sig till eventet.
Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
Fråga: Jag har ett företag som arrangerar en del frukostar och andra träffar. Ibland dyker inte folk upp trots att de har anmält sig. Det kan ju hända att någon blir sjuk, men vissa sätter det i system att boka och inte dyka upp. Det medför kostnader för mig som arrangör. Jag vet att vissa tar ut avgifter för de som inte dyker upp trots att anmälan är bindande. Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
Alla frågor och svar om Avtal & Köp:
- Kan jag avbryta arbetet om kunden inte betalar?
- När kan jag lämna in en obetald faktura till Kronofogden?
- Vad är skillnaden på ett anställningsintyg och anställningsavtal?
- Vad bör uppdragsavtalet innehålla?
- Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
- Laddboxarna vi säljer och installerar har fått säljstopp – vad gör jag nu?
- Vilken prisinformation ska jag ange på mellandagsrean?
- Gäller konsumentköplagen när vi säljer digitala varor eller innehåll?
- Vilket ansvar har företag över kundrecensioner på webben?
- Vem har bevisbördan för felet på datorn?
- Vad gäller vid tolkning av avtal på flera språk?
- Vad är skillnaden mellan återförsäljare och handelskommissionär?
- Vilken avtalsform gäller för dropshipping?
- Kan jag undkomma ansvar trots att en force majeure-klausul saknas i avtalet?
- Vad gäller när en kund vill avbeställa en leverans?
- Riskerar vi skadestånd när vår leverantör i Kina har corona-stängt?
- Vad innebär avtal och köprätt?
- Vad är skillnaden mellan garanti och felansvar?
- Måste jag alltid ha skriftligt avtal med konsumenter vid telefonförsäljning?
- Vad har jag för rättigheter när beställda halloweensaker inte kommer fram i tid till mitt företag?
- Måste mitt företag reparera begagnad bil såld till en privatperson?
- Hur påverkas mitt företag av de nya EU-reglerna om geoblockering?
- Vad menas med att köplagen är dispositiv?
- ”Declaration of Conformity”?
- Kunden inte nöjd med arbetet
- Fel på vara
- Häva ett köp
- Fakturering för enskild firma?
- Kunden betalar inte
- Obeställda varor - behöver jag betala?
- Vilka lagar gäller vid bolagstvist?
- Retur från webbshop
- Bindande avtal?
- Preskriptionsavbrott
- Längd på uppsägninstider?
- När kunden bestrider slutfakturan
- Nya reglerna om e-handel och distansförsäljning
- Export Ryssland
- Kund vill slingra sig ur beställning
- Avtal & köprätt
- Muntliga avtal för entreprenad
- Sätta upp betalningsvillkor?
- Oense om uppsägningstid för avtal
- Kund bestämma betalningsvillkoren?
- Fakturerad utan lagd beställning
- Kontrollera en avtalspart?
- Debitera dröjsmålsränta?
- Kunden betalar inte
- Anställd har felaktigt ingått avtal
- Skicka inkassokrav?
- Dubbelbetald faktura
- Kontrakt mellan företag och privatperson
- Lag om hur man bestrider en faktura?
- Hur formulerar jag en betalningspåminnelse?
- Bra att tänka på vid lansering utomlands
Alla frågekategorier:

Som medlem i Företagarna kan du utan kostnad ringa oss och få personlig hjälp.