Du bör förklara för husägaren att den muntliga överenskommelsen gäller och att husägaren har bekräftat det muntliga avtalet genom att betala första fakturan. Om ni inte kommer överens om något annat kan du vidhålla ditt krav enligt slutfakturan och skicka påminnelse eller inkassokrav till husägaren.
Vad kan jag göra när kunden bestrider slutfakturan?
Jag skulle från början vara underentreprenör vid en husrenovering. På ett möte kom totalentreprenören, husägaren och jag överens om att jag skulle fakturera husägaren direkt för att garantiansvar m.m. skulle bli direkt mellan mig och husägaren. Jag fakturerade första delen av arbetet och husägaren betalade den fakturan. Nu har husägaren och totalentreprenören blivit oense om övriga arbeten och husägaren ställt in betalningarna till totalentreprenören. När jag nu har skickat en slutfaktura på mitt arbete bestrider husägaren fakturan och påstår att vi inte har något avtal. Vad ska jag göra?
Alla frågor och svar om Avtal & Köp:
- Kan jag avbryta arbetet om kunden inte betalar?
- När kan jag lämna in en obetald faktura till Kronofogden?
- Vad är skillnaden på ett anställningsintyg och anställningsavtal?
- Vad bör uppdragsavtalet innehålla?
- Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
- Laddboxarna vi säljer och installerar har fått säljstopp – vad gör jag nu?
- Vilken prisinformation ska jag ange på mellandagsrean?
- Gäller konsumentköplagen när vi säljer digitala varor eller innehåll?
- Vilket ansvar har företag över kundrecensioner på webben?
- Vem har bevisbördan för felet på datorn?
- Vad gäller vid tolkning av avtal på flera språk?
- Vad är skillnaden mellan återförsäljare och handelskommissionär?
- Vilken avtalsform gäller för dropshipping?
- Kan jag undkomma ansvar trots att en force majeure-klausul saknas i avtalet?
- Vad gäller när en kund vill avbeställa en leverans?
- Riskerar vi skadestånd när vår leverantör i Kina har corona-stängt?
- Vad innebär avtal och köprätt?
- Vad är skillnaden mellan garanti och felansvar?
- Måste jag alltid ha skriftligt avtal med konsumenter vid telefonförsäljning?
- Vad har jag för rättigheter när beställda halloweensaker inte kommer fram i tid till mitt företag?
- Måste mitt företag reparera begagnad bil såld till en privatperson?
- Hur påverkas mitt företag av de nya EU-reglerna om geoblockering?
- Vad menas med att köplagen är dispositiv?
- ”Declaration of Conformity”?
- Kunden inte nöjd med arbetet
- Fel på vara
- Häva ett köp
- Fakturering för enskild firma?
- Kunden betalar inte
- Obeställda varor - behöver jag betala?
- Vilka lagar gäller vid bolagstvist?
- Retur från webbshop
- Bindande avtal?
- Preskriptionsavbrott
- Längd på uppsägninstider?
- När kunden bestrider slutfakturan
- Nya reglerna om e-handel och distansförsäljning
- Export Ryssland
- Kund vill slingra sig ur beställning
- Avtal & köprätt
- Muntliga avtal för entreprenad
- Sätta upp betalningsvillkor?
- Oense om uppsägningstid för avtal
- Kund bestämma betalningsvillkoren?
- Fakturerad utan lagd beställning
- Kontrollera en avtalspart?
- Debitera dröjsmålsränta?
- Kunden betalar inte
- Anställd har felaktigt ingått avtal
- Skicka inkassokrav?
- Dubbelbetald faktura
- Kontrakt mellan företag och privatperson
- Lag om hur man bestrider en faktura?
- Hur formulerar jag en betalningspåminnelse?
- Bra att tänka på vid lansering utomlands
Alla frågekategorier:

Som medlem i Företagarna kan du utan kostnad ringa oss och få personlig hjälp.

Varje månad bjuder Företagarnas jurister på värdefull kunskap och information som du som företagare behöver ha koll på.