Hur skyddar man sig mot VD-bedrägerier?

  • Tydliga rutiner och policys såsom hantering och attestering av fakturor

Faktura- och telefonbedrägeri
Kanske de minst sofistikerade bedrägerimetoderna, dvs. falska fakturor och vilseledande telefonförsäljning, vanliga tjänster och produkter är;

  • Söktjänster
  • Olika typer av kataloger
  • Tvättmedel
  • Kontorsmaterial
  • Bevakningstjänster (t.ex. upphandlingar)
  • ”Hjälp mot blufföretag”

 Hur skyddar man sig mot faktura- och telefonbedrägeri

  • Rutiner och policy för hantering av telefoni och attestering av fakturor
  • Kontrollera kontinuerligt Svensk Handels varningslista på oseriösa företag.

Om man blir utsatt för faktura- och telefonbedrägeri

  • Bestrid fakturan – t.ex. ”inget avtal p.g.a. vilseledande”.
  • Viktigt att ange grunden för bestridandet - saklig invändning
  • Begära blockering av uppgifter hos Kronofogden.
  • Anmäl till Svensk Handels varningslista.
  • Polisanmäl