Det verkar som att ni har ett avtal men inte är ense om alla villkor som till exempel uppsägningstiden. I de delar som villkoren inte är avtalade mellan er så får man istället fylla ut avtalet. Det innebär att man får försöka tolka vad parterna avsett, om det finns lagstiftning som fyller ut avtalet, vad som är praxis i branschen, vad som kan utläsas enligt avtalet i övrigt m.m. för att försöka komma fram till vilken uppsägningstid som avtalet ska utfyllas med. Med andra ord så får du nu bemöta motpartens argument om uppsägningstidens längd med de argument som du har för en kortare uppsägningstid och sedan får ni försöka komma fram till en överenskommelse om uppsägningstidens längd.
Vad gäller om vi är oense om uppsägningstid för avtal?
Vi är ett litet företag som bland annat jobbar med anpassning och implementering av affärssystem. Hittills har vi jobbat med tre månaders uppsägning mot slutkund, det vill säga vårt avtal med slutkunden är tre månader. Inget avtal finns mellan oss och leverantören. Nu har en kund sagt upp sitt avtal och vi har slutat fakturera dem efter de tre månader som vårt avtal med kunden säger. Men vår leverantör hävdar att det är tolv månader oss emellan. Frågan har varit uppe till diskussion men vi har aldrig accepterat detta samt inte skrivit på någonting som sagt. Kan de ändå hävda att det är tolv månader som gäller?
Alla frågor och svar om Avtal & Köp:
- Kan jag avbryta arbetet om kunden inte betalar?
- När kan jag lämna in en obetald faktura till Kronofogden?
- Vad är skillnaden på ett anställningsintyg och anställningsavtal?
- Vad bör uppdragsavtalet innehålla?
- Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
- Laddboxarna vi säljer och installerar har fått säljstopp – vad gör jag nu?
- Vilken prisinformation ska jag ange på mellandagsrean?
- Gäller konsumentköplagen när vi säljer digitala varor eller innehåll?
- Vilket ansvar har företag över kundrecensioner på webben?
- Vem har bevisbördan för felet på datorn?
- Vad gäller vid tolkning av avtal på flera språk?
- Vad är skillnaden mellan återförsäljare och handelskommissionär?
- Vilken avtalsform gäller för dropshipping?
- Kan jag undkomma ansvar trots att en force majeure-klausul saknas i avtalet?
- Vad gäller när en kund vill avbeställa en leverans?
- Riskerar vi skadestånd när vår leverantör i Kina har corona-stängt?
- Vad innebär avtal och köprätt?
- Vad är skillnaden mellan garanti och felansvar?
- Måste jag alltid ha skriftligt avtal med konsumenter vid telefonförsäljning?
- Vad har jag för rättigheter när beställda halloweensaker inte kommer fram i tid till mitt företag?
- Måste mitt företag reparera begagnad bil såld till en privatperson?
- Hur påverkas mitt företag av de nya EU-reglerna om geoblockering?
- Vad menas med att köplagen är dispositiv?
- ”Declaration of Conformity”?
- Kunden inte nöjd med arbetet
- Fel på vara
- Häva ett köp
- Fakturering för enskild firma?
- Kunden betalar inte
- Obeställda varor - behöver jag betala?
- Vilka lagar gäller vid bolagstvist?
- Retur från webbshop
- Bindande avtal?
- Preskriptionsavbrott
- Längd på uppsägninstider?
- När kunden bestrider slutfakturan
- Nya reglerna om e-handel och distansförsäljning
- Export Ryssland
- Kund vill slingra sig ur beställning
- Avtal & köprätt
- Muntliga avtal för entreprenad
- Sätta upp betalningsvillkor?
- Oense om uppsägningstid för avtal
- Kund bestämma betalningsvillkoren?
- Fakturerad utan lagd beställning
- Kontrollera en avtalspart?
- Debitera dröjsmålsränta?
- Kunden betalar inte
- Anställd har felaktigt ingått avtal
- Skicka inkassokrav?
- Dubbelbetald faktura
- Kontrakt mellan företag och privatperson
- Lag om hur man bestrider en faktura?
- Hur formulerar jag en betalningspåminnelse?
- Bra att tänka på vid lansering utomlands
Alla frågekategorier:

Som medlem i Företagarna kan du utan kostnad ringa oss och få personlig hjälp.