Kan jag kräva covidbevis av mina kunder?
Svar från juristen: En arrangör, restaurang, butik eller annat företag bestämmer vilka krav som kan ställas på besökare till företagets lokal eller område. Detta så länge kraven inte är diskriminerande enligt diskrimineringslagen. Förbud mot diskriminering gäller bland annat vid tillhandahållande av varor och tjänster till allmänheten och allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det gör att ditt företag kan ställa krav på covidbevis men får då räkna med att någon som inte har covidbevis åberopar exempelvis religiösa skäl och då måste arrangören ha en plan för hur det ska hanteras.
Diskriminering kan vara tillåten om det finns ett berättigat syfte med åtgärden och om kravet kan anses vara en lämplig och nödvändig åtgärd för att uppnå syftet, i detta fall undvika smittspridning. Det gör att ni bör tänka noga igenom, och gärna dokumentera, varför ni begär intyg och på vilket sätt det begränsar smittspridningen.
Uppgiften om covidbevis är en personuppgift som inte får behandlas utom i vissa undantagsfall enligt GDPR (EU:s dataskyddsförordning).
Covidbevis inget frikort
Även om samtliga besökare på ett event har ett covidbevis finns de allmänna kraven på arrangören att vidta åtgärder för att minska smittspridningen. Även deltagare med vaccinationsintyg ska enligt smittskyddslagen genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att hindra att smittan sprids.
Diskrimineringsgrund inte prövad
Diskrimineringsombudsmannen, DO, har ännu inte prövat frågan om covidbevis vid exempelvis evenemang. En bedömning kan komma att behöva göras med hänsyn till förbudet mot indirekt diskriminering, detta om kravet på något sätt skulle åsidosätta personer som har en koppling till någon av diskrimineringslagens sju diskrimineringsgrunder. Diskrimineringsgrunderna är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.