För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Beredskap är ingen materialsport”

Publicerad 8 feb 2024
Företag som vill vara beredda på kriser och påfrestningar gör klokt i att fylla på med ny kunskap innan de köper in nya prylar, menar Peter Ekelund som driver Beredskapsfabriken.

När Ryssland invaderade Ukraina för snart två år sedan ökade försäljningen drastiskt hos den Dalsjöforsbaserade webbutiken Beredskapsfabriken. Den är specialiserad på vattendunkar, vevradioapparater, räddningsfiltar, spishällar, färdiga krislådor och annat som kan komma väl till pass när vardagen ställs på ända.

− När Ryssland invaderade Ukraina öppnades dammluckorna. Vi fick en osannolik flod av ordrar, säger Peter Ekelund, vd på företaget X Moms som driver Beredskapsfabriken.

Samma sak, om än i något mindre skala, inträffade i januari när ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin och ÖB, Micael Bydén, i samband med Folk- och Försvars rikskonferens i Sälen uppmanade svenska folket att förbereda sig för att det kan bli krig.

− Försäljningsmässigt har det varit en galen månad, säger Peter Ekelund.

Hur kan företag förbereda sig för krig?

Impulserna styr

Beredskapsfabriken vänder sig främst till privatpersoner, men når även ut till företag och kommuner. Webbutiken är upplagd för att påverka kundkretsen till att inta ett medvetet förhållningssätt till beredskap och göra genomtänkta inköp. Att skaffa saker som även kan användas i andra sammanhang kallar Peter att handla ”i nöd och lust”.

X Moms har även ett dotterbolag, Swesupply som är inriktat på kommuner, myndigheter och internationella organisationer, med avtal med exempelvis Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Svenska Röda Korset, UNICEF och UNHCR.

− Det är olika verksamheter, för att göra det tydligt för respektive målgrupp, men vi är samma personer och det är samma kontor och lager, säger Peter Ekelund.

Det som får honom att känna sig lite fundersam är så klart inte den ökade omsättningen i sig utan känslan av att många kunder börjar i fel ände, med att köpa saker som sedan kanske inte visar sig svara upp mot de behov man faktiskt har. Han menar att många är alldeles för impulsstyrda.

− Under pandemin bunkrade folk dasspapper. När regeringen varnade för eventuell elransonering sålde vi massor av gasolkaminer. När det varit stora rubriker som larmat om vattenbrist så har vår försäljning av vattendunkar och vattenrening skjutit i väg uppåt, säger han.

Vad har företagen för ansvar och roll i krisberedskap och totalförsvar?

Tänk i scenarier

I stället för att fylla på med nya prylar när något nytt händer menar Peter Ekelund att det bästa sättet att förhålla sig till en osäker omvärld är att först fylla på med ny kunskap. Regeringen fattade för fyra år sedan beslut om att rekommendera privatpersoner att ha har en veckas hemberedskap. Det betyder att man ska kunna klara sig utan hjälp från myndigheter och andra aktörer i samhället i minst sju dagar. För att veta vad som krävs gäller det att träna. Kanske genom att om möjligt stänga av huvudkranen och huvudströmbrytaren på helgen och se vad man behöver göra för att laga mat, gå på toaletten och hålla sig varm.  

− När vi var på Liseberg när barnen var små bestämde vi att återsamlas vid entrén om någon skulle komma bort, i stället för att gå omkring planlöst och leta efter varandra. Se detta som ett bra exempel och uppslag på olika förberedelser och scenarier som både företag och hushåll kan göra om till exempel mobilnätet går ner eller att ni inte är hemma vid en kris , säger han.

Du kanske inte är hemma

Företag ska ha rutiner för ett systematiskt brandskydd. Många har förstaförbandslåda och utrustning för hjärt- och lungräddning, men enligt Peter Ekelund kan det vara bra för alla företag att tänka i scenarier som innebär att exempelvis ingen kan åka hem efter jobbet. Vad behöver finnas om alla plötsligt tvingas stanna kvar eller i värsta fall övernatta i företagets lokaler? Finns det exempelvis rutiner och kontaktuppgifter på papper om man behöver nå anhöriga eller annan information som ofta bara finns digitalt? Finns bilsäkerhetskit i företagets bilar? Finns det powerbankas och lampor som tänds om strömmen går? Enkelt kök att koka kaffe? Några vattendunkar?

Alla företag har sina egna förutsättningar och utmaningar och det finns ingen direkt manual.

− Hemberedskap är bra, men det finns ingen garanti för att du är hemma om det inträffar en kris. Tar du dig inte hem hjälper det inte att du har en krislåda där hemma i förrådet, säger han. Ta ett tankevarv och fundera på vad som hade varit bra att ha i beredskap på arbetsplatsen för att klara några timmar upp till max ett dygn.

Vad gör ditt företag om ett hjärta stannar?

Gjorde i stället för borde

Peter Ekelund har ett motto som lyder: ”Gå från jag BORDE till jag GJORDE”. Det handlar om att agera utifrån en strategi som gör att man tar steget och komma igång med planer som kan hantera kriser och påfrestningar (stora som små) utan att stå handfallen.

− Beredskap är ingen materialsport. Det är inte säkert att det är den som har köpt flest prylar som är mest förberedd när det gäller. Bättre förklok än efterklok, säger han.

Fotnot: Peter Ekelund är förtroendevald i Företagarna och ordförande för Dalsjöfors-föreningen. 

 

Fler nyheter från Företagarna