En större reform av EU:s momsregler, ”VAT in the Digital Age” (VIDA) är under genomförande. Förändringarna införs stegvis och kommer att medföra nya krav för företag som handlar över medlemsstaternas gränser.

När företag handlar med företag i andra EU-länder kommer kravet från 1 juli 2030 vara att de utfärdar strukturerade elektroniska fakturor. Det betyder att informationen i fakturan är organiserad i ett standardiserat, maskinläsbart format som gör att den kan skickas, tas emot och behandlas automatiskt av företagens ekonomisystem. Dessutom införs krav på att rapportering av gränsöverskridande handel inom EU ska ske i realtid.

Information direkt till Skatteverket

När ett företag skapar och skickar en e-faktura till kunden, och när kunden tar emot fakturan, ska information från e-fakturan skickas direkt till Skatteverket. Den digitala realtidsrapporteringen kommer att ersätta den rapportering i periodisk sammanställning som gäller i dag.

Detta är alltså beslutat på EU-nivå och ska införas i medlemsländernas lagstiftning (se faktaruta för tidslinje av genomförandet av VIDA). Men regeringen har gett en statlig utredning i uppgift att undersöka om krav på e-faktura och realtidsrapportering även för inhemska transaktioner, alltså när svenska företag handlar med varandra. Det är inget som EU kräver.

Stor majoritet använder inte e-faktura i dag

I en undersökning bland drygt 1 200 av Företagarnas medlemmar i september uppger 43 procent att de använder e-faktura, 25 procent pappersfaktura och hela 84 procent pdf-faktura eller annat elektroniskt format som inte klassas som e-faktura.

Vilket sätt fakturerar företaget på i dag?

Av de som använder e-faktura gör sex av tio det i mindre än hälften av sina affärer.

Vilken andel av fakturorna skickas med e-faktura?

Bas: Företag med e-faktura, n=558.

I undersökningen ställdes också frågan hur företagarna ställer sig till ett krav i lag på e-faktura även vid inhemska transaktioner. Nästan hälften av företagarna är negativa till lagkrav på e-faktura, medan knappt var fjärde ställer sig positiv. 

Hur ställer sig företaget till ett krav i lag på e-faktura vid affärer mellan företag?

De vanligaste skälen till att man inte använder e-faktura är att företaget skickar för få fakturor för att det ska vara motiverat, att e-faktura inte efterfrågas av kunderna och att företaget redan har en välfungerande fakturaprocess. 

Vilka är de främsta skälen till att företaget inte använder e-faktura vid fakturering? (upp till tre alternativ möjliga)

Bas: Företag utan e-faktura, n=715.

Företagarnas inställning är att hur man fakturerar bör vara en fråga för det enskilda företaget att avgöra, utifrån de relationer och avtal man har med kunder och leverantörer. Vill man använda e-faktura bör det bygga på affärsnytta, inte lagkrav, och regeringen bör hålla på principen om att inte överimplementera EU-lagstiftning.

Genomförande av VIDA

14 april 2025
VIDA-paketet träder i kraft. Medlemsstaterna får under vissa förutsättningar införa obligatorisk e-fakturering. Kontrollen av den särskilda importordningen, Import One-Stop Shop (IOSS), förbättras.

1 januari 2027
Mindre förtydliganden som påverkar dem som använder One-Stop Shop (OSS) och Import One-Stop Shop (IOSS).

1 juli 2028
Reglerna om att plattformar för korttidsuthyrning av boenden och persontransporter (plattformsekonomin) ska betraktas som leverantörer börjar gälla. Medlemsstaterna kan skjuta upp införandet till 1 januari 2030. 
Reglerna som rör en enda momsregistrering (Single VAT Registration) börjar gälla. 
OSS-ordningarna utvidgas.
Omvänd betalningsskyldighet blir obligatorisk för leverantörer som inte är momsregistrerade i landet.

1 juli 2030
Reglerna om digital rapportering börjar gälla. De påverkar framför allt företag som säljer varor eller tjänster över gränserna till andra företag.

Senast 1 januari 2035
Nationella digitala rapporteringssystem som bygger på transaktionsbaserad rapportering i realtid ska ha anpassats till EU:s system.

Källa: EU-kommissionen.