headphones newspaper video-player

Polisen varnar för telefonbedrägerier mot företag

Många företag utsätts nu för bedrägeriförsök per telefon. Så här undviker du att bli utsatt.
Publicerad 4 maj 2021
Var vaksam mot bedrägeriförsök per telefon. Foto: Shutterstock.com

Enkelt, smidigt och personligt. Eller falskt, bedrägligt och brottsligt? Det kan vara svårt att veta om den som ringer upp företaget har ärligt eller ont uppsåt. Ofta har du bara någon sekund på dig att bestämma dig. Tyvärr finns det förslagna kriminella som specialiserat sig på att kontakta företagare och ge sken av att ge upplysningar eller erbjudanden lura till sig pengar.

− Tyvärr måste man som företagare alltid vara på sin vakt, säger Pontus Lindström, Företagarnas expert på brott mot företag.  

Nu går Polisens bedrägerisektion i Stockholm ut med en varning med anledning av att ett stort antal företagare drabbats av telefonbedrägerier de senaste månaderna.

”Det är av stor vikt att vara mycket vaksam mot samtal där den som ringer upp vill ha någon form av ekonomisk information. Det gäller även samtal angående olika typer av erbjudanden”, skriver Polisen i ett nytt informationsblad.

− Kriminella letar alltid efter den svaga länken i företagens skydd. Det kan vara allt ifrån dörrar och fönster till brandväggar och koder, säger Pontus Lindström.

I den information Polisen i Stockholm nu går ut med är det en uppmaning som understrykts starkare än de andra. Det är att aldrig logga in med Bank-ID eller bankdosa på uppmaning av någon annan, oavsett om den som du talar med säger sig ringa från en bank, myndighet eller ett annat företag.

− De som hör av sig i syfte att begå brott vill få dig som företagare att känna att du är onödigt besvärlig om du inte är tillmötesgående. Därför är det viktigt att ha tydliga rutiner att falla tillbaka på, säger Pontus Lindström.

Om olyckan är framme och kriminella lyckats tömma ett konto är det viktigt att både kontakta banken och polisanmäla.

Tips från Polisen med anledning av telefonbedrägerier

Logga aldrig in med Bank-ID eller bankdosa på uppmaning av någon annan.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon.
  • Lägg på luren och ring upp på ett nummer du känner igen upp om du blir osäker.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att denne känner till uppgifter om företaget.
  • Kontakta bank omgående om du drabbats eller misstänker att du drabbats av bedrägeri.
  • Polisanmäl alltid.

Källa: Polisen.

 

Fler nyheter från Företagarna

Mer från hela Sverige


Coronakrisen


Krönikor