För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Krogen, trucken och golfrestaurangen som inte finns

Publicerad 31 aug 2022
Det var i samband med att Davide Lindqvist och Sandra Walther skulle gifta sig som idén till ”Krogen som inte finns" kom. En tillfälligt byggd restaurang i sin privata lada ute på gården i Närkesberg blev startskottet för succén.
Davide Lindqvist och Sandra Walthe Årets Företagare Örebro län. Foto: Krogen som inte finns

Vi har pratat med krögarduon bakom Krogen som inte finns som utsetts till Årets Företagare Örebro län, Davide Lindqvist och Sandra Walther.

David som är kock och tidigare drivit ett antal andra restauranger i Örebro valde att avveckla dessa för att på satsa fullt ut på parets nya koncept där man från början hade en tanke att bara hålla öppet restaurangen två till tre dagar i månaden. Idag har man öppet betydligt mer än så och paret driver även golfrestaurangen i Askersund, ” Krogen som inte finns på klubben”. 

- Stort grattis till utmärkelsen Årets Företagare Örebro! Vad var det som fick er att välja företagandet?  

- Tack det känns fantastiskt roligt! Anledningen till att vi valt företagandet är  möjligheten att själva vara med och påverka vår vardag och framtid. Vi ville forma och skapa något unikt för oss själva och våra gäster.

-Vad är det ni gör på ”Krogen som inte finns” som gör att ni sticker ut i jämförelse med andra restauranger?

- Vi är inte rädda för att prova nya vägar och satsa vårt kapital och tid på något vi tror på. För oss är samarbeten med andra företag i vår bransch och i andra branscher viktigt. 

-Vi ser inte vårt företagande som ett jobb, det är en livsstil. Vi är hela tiden närvarande och pådrivande i verksamheterna.

Under pandemin som slog hårt mot branschen valde paret att satsa i stället för att ge upp. Bland annat arrangerade man husbilsmiddagar, öppnade gatukök och grillade vildsvin på gatan.

279916790_1080377439219086_5722373112393580984_n.jpgFoodtrucken, ett annat sätt att nå ut till gästerna. Foto: Krogen som inte finns 

-Det blev också en fördel att vår verksamhet låg i skogen under pandemin, här var det inte alls trångt och våra gäster vågade besöka oss.

Pandemin gav nya säljkanaler 

Företaget utvecklade också sin närvaro på sina sociala medier för att stärka sitt varumärke under pandemin och ser sig själva som starkare än någonsin.

davidesandra.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Davide och Sandra, grundare och ägare av Krogen som inte finns. Foto: Krogen som inte finns. 

-Vi jobbade strategiskt och lyckades få 8000 nya följare på Instagram under pandemin. Det gav oss nya säljkanaler och skapade nya förutsättningar, vi har lärt oss så mycket under pandemin. Vi lärde oss enormt mycket och nu är vi odödliga som företagare!

-Vi blev kungar på sociala medier!

Personalens trivsel i fokus 

Personalens känsla av delaktighet är en annan faktor som paret anger vara orsak till framgångarna.

-All vår personal ska tycka det är roligt på jobbet och känna sig delaktiga och viktiga, då får vi också nöjda och återkommande gäster. Det viktigaste och enklaste förklaring i vår framgång är att vi ser varje gäst och tar oss tid för alla

David och Sandra är också ägare av Wadköping matmarknad AB tillsammans med Richard Ekbom. Bolaget arrangerar årligen Wadköpings matmarknad med 30 000 besökare och Matresan Örebro län med 20 000 besökare.

-Dessa arrangemang drivs ideellt av oss och bolaget ska bara gå plus minus noll. Detta är vårt bidrag till Örebro län.

-Vår vision med dessa evenemang är att lyfta landsbygden, småskaliga producenter och allt med mat i Örebro län.

-Kan ni dela med er av tre råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?

-Följ alltid din magkänsla och håll ALLTID koll på företagets ekonomi. Lyssna inte för mycket på andra, det är din vision!

-Stort tack Daniel och Sandra och lycka till på Sverigefinalen av Årets Företagare Sverige den 14:e oktober!

Fler nyheter från Företagarna