Företagens prisförväntningar
Småföretagen är i allmänhet försiktiga med att höja sina priser men nu planerar 39 procent att höja försäljningspriserna det närmaste året. Det är i linje med 2019 och med företagens historiska prisförväntningar. Endast 5 procent av företagen tror att deras försäljningspriser kommer minska under de kommande 12 månaderna.
Det är en högre andel tillverkande företag som räknar med att höja priserna än i tjänsteföretagen. Mest positiva är de större företagen inom tillverkningssektorn med 5–19 eller 20–49 anställda. I den sistnämnda gruppen tror nära 60 procent på ökade försäljningspriser det närmaste året.
Det stigande resursutnyttjandet och ljusare konjunkturutsikter skapar förutsättningar för en uppgång i priserna samtidigt som det är rimligt att anta att kostnadstrycket stiger måttligt.
I ett scenario med snabbare återhämtning kan det uppstå utbudsbegränsningar på grund av brist på personal eller problem med leveranser av varor. Något som skulle kunna driva upp löner och priser. I ett scenario med långsammare återhämtning kan företagen i större utsträckning hinna anpassa sysselsättningen och produktionen något som torde leda till ett lägre lönetryck och en lugnare prisutveckling.