För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Artikeln är en annons

Tänk hållbart från start – det kommer att löna sig

Att jobba med sitt hållbarhetsarbete kan vara riktigt lönsamt! Det går helt enkelt att både spara och tjäna mer pengar på att vara hållbar. Så se till att få in det redan från början i din affärsidé.

Det finns många myter kring hållbarhetsarbete. Många av myterna är ganska enkla att slå hål på. Här svarar vi på tre vanliga myter om hållbarhet och företagande:

1.    ”Hållbarhet är dyrt.”

Hållbarhet kan faktiskt vara motsatsen till dyrt. Det handlar helt enkelt om att använda det du redan har smartare och skapa nya erbjudanden som gör att du tjänar mer på varje vara eller tjänst som du säljer. Du kan alltså både spara pengar och hitta nya intäkter.

2.    ”Jag måste lösa allt direkt för att inte få kritik.”

Alla behöver inte göra allt och absolut inte samtidigt. Hitta hållbarhetsområden som är relevanta för ditt företag, där din påverkan är som störst, och fokusera på dem. Det gör också att ditt hållbarhetsarbete särskiljer sig från andras.

3.    ”Hållbarhet är abstrakt.”

Faktum är att det går att mäta och följa upp hållbarhet med hjälp av KPI:er, precis som du gör med det mesta i ditt företag. Genom att mäta ditt hållbarhetsarbete blir det enklare att hålla koll på hur det går och du kan berätta för dina kunder och medarbetare om framstegen som ni gör.

Men var ska jag börja?

Nu vet du att myterna inte stämmer och att det finns pengar att tjäna på att få in hållbarhet i din affär. Men var ska du börja? Här ger vi tre tips på hur du kommer igång.

1. Identifiera företagets viktigaste hållbarhetsfrågor

Se vad som är viktigast för just din verksamhet. Alla internationella riktlinjer pekar på att det sällan hjälper att göra så många olika saker som möjligt samtidigt. Viktigast är att fokusera på delarna där du verkligen kan göra skillnad.

2. Bestäm konkreta aktiviteter

Se sedan vad ni konkret bör ägna er åt. Se vad som gör mest skillnad för företaget affärsmässigt, för era kunder och samhället i stort. Titta på hur ni kan tjäna pengar på att vara hållbara. Hitta er koppling mellan impact och hur ni kan tjäna pengar.

3. Se hållbarhet som ett lärande

Även om vi har pratat om hållbarhet i många, många decennier är det ändå lätt främmande för en del bolag. Tänk på att det är ett lärande som sätts igång. Istället för att direkt komma på bästa sättet att genomföra era hållbara aktiviteter är det viktigaste att faktiskt börja – och lära er längs vägen. Var ärlig och berätta att du håller på att lära dig snarare än att extrapolera verkligheten.

Hållbarhet + lönsamhet = sant

Ett företag som aktivt arbetar med hållbarhet är mer lönsamt än ett företag som inte gör det. Du får bland annat:

Ekonomisk fördel

Genom att ha koll på ditt hållbarhetsarbete kan du dra ner på kostnader samtidigt som du minimerar risker.

Konkurrensfördel

Att visa på ditt hållbarhetsarbete kan ge dig en konkurrensfördel och vara anledningen till att det är just ditt företag kunderna väljer att köpa från.

Starkare varumärke

Ett aktivt hållbarhetsarbete stärker varumärket och bidrar till att dina kunder och leverantörer upplever ett mervärde i affären med ditt företag. Ditt företag blir helt enkelt "hållbättre" än dina konkurrenter.

Vill du få hjälp att prioritera ditt hållbarhetsarbete?

Almi är ett statligt bolag utan egna vinstintressen och vårt enda fokus är att det ska gå bra för dig och Sveriges små och medelstora företag. Vi är övertygade om att ett konkret hållbarhetsarbete driver ökad lönsamhet och vi hjälper dig gärna att ta nästa steg.

Vi kan bland annat hjälpa dig med att prioritera, identifiera affärsmöjligheter och även finansiera din gröna satsning.

Att ställa om mot hållbarhet kräver både kunskap och finansiering, och vi erbjuder båda.

Du som vill veta mer kan boka ett första möte med Almi redan idag, helt kostnadsfritt.

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.