För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Foto: Emil Malmborg

Så kan du som företagare göra skillnad

Erik Ralvert, vd för skånska IS Plåt AB, tipsar om hur du som företagare kan bidra till hållbarhet genom att engagera dig i samhällsprojekt.

1. Ställ upp med något som du är bra på. Det blir bäst om du bistår med något som du verkligen kan och som ligger i linje med vad ditt företag gör.

2. Samarbeta gärna med andra i din närmiljö. IS Plåts samarbete med en skola, andra företag och lokala organisationer blev lyckat. Det ser ut att få positiva långsiktiga effekter.

3. Samarbeten ger ringar på vattnet. Ett samarbete leder ofta till flera nya och givande samarbeten.

4. Inkludera dina medarbetare. På så vis blir projektet något att samlas kring.

5. Genom att ställa upp visar du att alla kan göra något. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

6. Ge alla möjlighet att följa arbetet med projektet. Engagemanget blir större om medarbetarna får information om hur arbetet fortskrider. ¨Nu kantar vi, nu svetsar vi, nu skickas det vi tillverkat till …”

7. Gör en tidplan. Koncentrera arbetet med hjälpen så att ett konkret resultat inte dröjer. När du ställer upp med att hjälpa andra får det inte inkräkta alltför mycket på den normala verksamheten. Därför behövs en realistisk tidplan.

8. Visa medarbetarna att hjälpen kommit fram. Spisarna filmas när de är på plats i Ukraina, vilket gör att hela personalen ser att hjälpen gör skillnad.

Text: Sven Rosell.

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.