headphones newspaper video-player

Vilka regler gäller för tävlingar i sociala medier?

Har du koll på vad som gäller för att anordna tävlingar i sociala medier? Här berättar vi det du behöver veta.

Att anordna tävlingar i sociala medier är ett smart sätt att skapa engagemang och få nya följare. Det gäller dock att se till så att du inte gör något som strider mot de lagar och regler som finns när det kommer till tävlingar i sociala medier. Många företag anordnar tävlingar i sociala medier som strider mot lotterilagen och mot plattformarnas egna regler.

Det är inte alltid enkelt som företagare att hålla koll på alla regler som finns, därför har vi på Företagarna gjort en guide för att du ska ha koll på hur en tävling i sociala medier ska se ut för att inte strida mot lotterilagen.

Enligt den svenska lotterilagen är det förbjudet att anordna lotteri utan tillstånd. Det är alltså inte lagligt att utan tillstånd anordna en tävling som enbart går ut på att kommentera, dela eller gilla inlägget. Detta beror på att det då är slumpen som avgör vem som vinner och då räknas tävlingen som ett lotteri.

Din tävling måste alltså innehålla en motprestation, det kan exempelvis vara att hitta på ett julklappsrim och att personen med det bästa rimmet vinner. Det räknas som en prestation från deltagaren som kan bedömas och då klassas det som en tävling och inte ett lotteri.

Det kan även vara bra att känna till att det finns olika regler för olika plattformar. På Facebook får du inte kräva att de som tävlar delar ditt inlägg för då riskerar du att din Facebooksida blir borttagen. Du får däremot uppmana de som tävlar att gilla sidan eller tävlingsinlägget. På Instagram däremot så får du kräva att följarna delar ditt tävlingsinlägg i sitt flöde.

Tips för en lyckad tävling i sociala medier

  • Uppmana deltagarna att göra en rolig motprestation.

  • Ha ett bra pris! Kräver tävlingen mycket tid av den som deltar så måste priset också vara av högt värde. Enklare tävlingar kräver inte lika högt värde som mer avancerade tävlingar.
  • Tänk på att tävlingsvinster i form av bruksföremål, presentkort som inte kan lösas in mot kontanter eller resa är skattefria upp till 1 300 kronor. Beloppsgränsen ska bedömas vid varje vinsttillfälle för sig och inte med hänsyn till det sammanlagda värdet under året. Beloppet är ett gränsbelopp, vilket innebär att vinster med ett värde som överstiger tre procent av prisbasbeloppet dvs. 1 400 kronor blir beskattade i sin helhet.

  • Enkla och tydliga instruktioner. Uppmana inte deltagaren till att göra för många saker som tar för lång tid, det kan bidra till att personen inte tar sig tiden att delta.

  • Kom ihåg att sätta ett slutdatum för din tävling och presentera vinnaren det datumet.

  • Anpassa tävlingen efter den sociala mediekanalen, så att du inte strider mot plattformens egna regler (det kan vara bra att läsa kanalens allmänna villkor så du vet vad som gäller). Här hittar du användarvillkoren för Facebook och Instagram.

 

Ett exempel på en tävling i sociala medier som är utförd på korrekt sätt

 

Tävling

Vinn ett presentkort på 1000 kronor på Ikea,

  1. Följ Företagarna
  2. Gilla bilden
  3. Skriv ditt bästa julklappsrim i kommentarsfältet nedan

Det bästa julklappsrimmet vinner! Vinnaren kommer att avslöjas den 24/12 2018. Lycka till!

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD