headphones newspaper video-player

Vilka regler gäller för tävlingar i sociala medier?

Har du koll på vad som gäller för att anordna tävlingar i sociala medier? Här berättar vi det du behöver veta.

Att anordna tävlingar i sociala medier är ett smart sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om ditt företag till potentiella kunder. Det gäller dock att se till så att du inte gör något som strider mot de lagar och regler som finns när det kommer till tävlingar i sociala medier. Många företag anordnar tävlingar i sociala medier som strider mot lagen eller mot plattformarnas egna regler.

Det är inte alltid enkelt som företagare att hålla koll på alla regler som finns, därför har vi på Företagarna gjort en guide för att du ska ha koll på hur en tävling i sociala medier ska se ut för att inte strida mot de lagar och regler som finns.

Enligt den svenska lotterilagen var det tidigare förbjudet att anordna lotteri utan tillstånd. Det var alltså inte lagligt att utan tillstånd anordna en tävling som enbart går ut på att kommentera, dela eller gilla inlägget. Detta beror på att det då är slumpen som avgör vem som vinner och då räknas tävlingen som ett lotteri.

Den svenska lagstiftningen skilde på lotterier och tävlingar, men den 1 januari 2019 kom det en ny lotterilagstiftning.  Den nya lagen innebär att du inte behöver ha något tillstånd för att arrangera tävlingar där en vinnare lottas ut. 

Det är dock viktigt att känna till att det finns olika regler för olika plattformar som du bör följa, annars så riskerar du att ditt konto blir borttaget. Här kan du läsa reglerna för Facebook och Instagram.

Tips för en lyckad tävling i sociala medier

  • Ha ett bra pris! Kräver tävlingen mycket tid av den som deltar så måste priset också vara av högt värde. Enklare tävlingar kräver inte lika högt värde som mer avancerade tävlingar.
  • Tänk på att tävlingsvinster i form av bruksföremål, presentkort som inte kan lösas in mot kontanter eller resa är skattefria upp till 1 300 kronor. Beloppsgränsen ska bedömas vid varje vinsttillfälle för sig och inte med hänsyn till det sammanlagda värdet under året. Beloppet är ett gränsbelopp, vilket innebär att vinster med ett värde som överstiger tre procent av prisbasbeloppet dvs. 1 400 kronor blir beskattade i sin helhet.
  • Enkla och tydliga instruktioner. Uppmana inte deltagaren till att göra för många saker som tar för lång tid, det kan bidra till att personen inte tar sig tiden att delta.
  • Uppmana deltagarna att göra en rolig motprestation.
  • Kom ihåg att sätta ett slutdatum för din tävling och presentera vinnaren det datumet.
  • Anpassa tävlingen efter den sociala mediekanalen, så att du inte strider mot plattformens egna regler (det kan vara bra att läsa kanalens allmänna villkor så du vet vad som gäller). Här hittar du användarvillkoren för Facebook och Instagram.

 

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD