För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagarnas krav på Stenungsunds kommun för ett bättre företagsklimat

Publicerad 5 maj 2021
I slutet av april bjöds Företagarna återigen in till kommunen när alla kommunens chefer samlades för ett digitalt möte med näringslivstema.

Stenungsunds kommun vill förbättra det lokala företagsklimatet och aktivt ställa om till att bli en serviceorganisation med myndighetsansvar i högre utsträckning.

På mötet ville kommunens chefer ta del av småföretagares krav på kommunen. Ordförande i Företagarna Stenungsund-Tjörn, Lars Grenhage, bjöds in och lyfte många viktiga punkter.

En viktig del för att vilja ha ett bra lokalt företagsklimat är att veta hur stor betydelse som småföretagen har för kommunen. I Stenungsunds kommun står de små företagen och deras anställda för närmare en halv miljard i skatteintäkter till kommunen. Tusentals jobb skapas även i de små företagen.

”Tillsammans” är ett nyckelord

Både Markus Starcke, sektorchef stödfunktioner Stenungsund kommun och Lars Grenhage understryker att det är viktigt att göra denna process tillsammans. De har god kontakt och regelbundna möten.

Mötet avslutades med mindre diskussioner i smågrupper och många bra idéer och inspel kom fram.

Småföretagares fem krav på Stenungsunds kommun

  1. Att förstå hur företag fungerar och hur företagarens vardag ser ut
    Analysera beslut utifrån hur de kan komma att påverka företagaren

  2. Tjänstemännens attityd och bemötande är avgörande
    Personligt ansvar för varje ärende
    Du som chef är nyckeln till framgång

  3. Snabbare handläggningstider
    Bygglov – särskilj företag och privata ärenden. Tillgänglighet!
    Snabbare tillståndsgivande!
    Servicegaranti för serveringstillstånd

  4. Arbeta aktivt för att små och medelstora företag ges möjlighet att delta i offentliga upphandlingar
    Marknadsför direktupphandlingar

  5. Inför efterhandsdebitering inom tillsynsområden, tex livsmedelskontroll, miljöfarlig verksamhet, alkoholtillstånd
Fler nyheter från Företagarna