Eva Coopers skarpa kritik mot myndigheten: "Medelmåtta räcker inte"

När Företagarna frågade små- och medelstora företag i landet om vad de tyckte om servicen från flera av Sveriges myndigheter stod det tydligt - betygen var låga, skriver Dalabygden.se.
- Länsstyrelserna i landet fick betyget 3,0 på en femgradig skala vilket gör dem till en ganska medelmåttig elev i myndighetsklassen, berättar Eva Cooper och tillägger:
- Det finns inget som pekar på att Länsstyrelsen Gävleborg skulle sticka ut positivt jämför med andra länsstyrelser.
Finns förbättringspotential
Någon gång per halvår får Eva Cooper något klagomål gällande Länsstyrelsen i Gävleborg och jämför med Dalarna där hon fick två klagomål bara för en vecka sedan.
- Så även där behöver länsstyrelsen snäppa upp sig, menar hon.
Men enligt Cooper är det viktigt att belysa att ambitionsnivån från inte minst Länsstyrelsen är mycket högre än vad det kan ge skenet av skriver tidningen. Myndighetens mål att är hitta nya vägar framåt och att bli bättre:
- När vi genomförde Myndighetsrankingen 2021 fick vi det underlag som behövs för att boka in de, för de små och medelstora företagen, viktigaste myndigheterna till samtal.
Ockelbos småföretag står för 35 procent av kommunens skatteintäkter
I Ockelbo är det småföretagen som sysselsätter en stor den av befolkningen och närmare 35 procent av kommunens alla skatteintäkter kommer från dessa jobb. Länsstyrelsen Gävleborgs uppdrag är bland annat att vara regeringens företrädare i länet, arbeta för att ge likvärdig service i hela länet och att tillgodose medborgarnas och företagens förväntan på snabb, rättssäker och enkel service.
– Ett tydligt uppdrag som vi tror varje länsstyrelse vill leva upp till. Hur småföretagen i Ockelbo mår är avgörande för hur Ockelbo mår. Då krävs skärpning från länsstyrelsen, säger Eva Cooper avslutningsvis till tidningen.