Allt om valet av företagsbil
Egen bil i jobbet eller förmånsbil för privatkörning?
Den skattefria milersättningen för privat bil i jobbet höjdes från 18:50 till 25 kronor milen vid årsskiftet.
Det är första höjningen sedan 2009 och med höga bränslepriser har det varit en förlustaffär att köra egen bil i jobbet. Efter höjningen ser kalkylen bättre ut. Att utnyttja egen bil i arbetet kan vara ett vettigt alternativ för den som redan har en fräsch kärra och vill hålla igen på investeringar både privat och i osäkra tider.
Men för den som behöver en ny bil är det knappast något att fundera på. Då är förmånsbil det bästa – utan tvekan. Bilköp är som bekant en dyr historia och med stigande drivmedelspriser och räntor har det blivit ännu mer kostsamt. När det handlar om förmånsbilar kan företaget betala kostnaderna med oskattade pengar samtidigt som företagaren och övriga anställda med bilbehov har möjlighet att utnyttja bilarna privat.
”Om företaget har råd är det alltid mest förmånligt att ha bilen på företaget”
- Om företaget har råd är det alltid mest förmånligt att ha bilen på företaget, säger Lotta Carlsson, auktoriserad redovisningskonsult och vd för Xcaret Ekonomikonsult i Torshälla.
På minussidan i kalkylen finns skatten du måste betala baserad på förmånsvärdet som fastställs av Skatteverket. Som exempel landar förmånsvärdet för fjolårets mest populära förmånsbil, Volvo XC60, på drygt 8 000 kronor i månaden vid dieseldrift, enligt beräkningar från Volvo Cars. Förmånsvärdet läggs på lönen och beskattas, plus att företaget betalar arbetsgivaravgifter.
En företagare med möjlighet att påverka sin egen lön kan här välja mellan att låta förmånsvärdet driva upp lönen eller att göra löneavdrag och få mindre pengar i handen.
Köpa eller leasa förmånsbilen?
Förmånsbilen kan bli en tuff utgift för ett mindre företag. En ny laddbar Volvo XC60 är en investering på drygt en halv miljon kronor, ibland betydligt mer beroende på utrustning.
Med dagens höga ränteläge kan bilkalkylen te sig avskräckande. Alternativet är leasing. Även här har stigande räntor drivit upp avgifterna, och leasingkontrakten brukar innehålla klausuler som ger banken eller finansbolaget rätt att löpande kompensera sig för räntehöjningar.
Men det finns fördelar med leasing. En är att momsen delvis är avdragsgill, till skillnad från om företaget köper bilen.
- Baserat på det är det bättre att leasa bilen än att köpa den, säger Lotta Carlsson.
Men då gäller det att välja rätt leasingupplägg. Vid finansiell leasing brukar företaget ha rätt att köpa loss bilen till ett förmånligt pris efter leasingperiodens slut. Skatteverket jämställer detta med ett avbetalningsköp och då är inte momsen avdragsgill på leasingavgiften.
Läs mer: Luriga regler i leasingavtal
Om det i stället rör sig om operationell leasing saknas möjligheten till bilköp i upplägget och då handlar det i stället om bilhyra, enligt Skatteverket. Det innebär att halva momsen blir avdragsgill.
Dock är det full avdragsrätt för momsen på bilens driftskostnader oavsett formen av leasing.
Busenkelt – eller hur?
Här är det viktigt att reda ut vilken slags leasing som gäller innan affären görs. Inte minst eftersom kontrakten brukar vara snårigt skrivna.
Finansiell leasing är fortfarande det dominerande upplägget på svenska marknaden, men på senare år har operationell leasing vunnit mark.
- Åtta av tio bland våra kunder väljer i dag operationell leasing, säger Björn Brodin, försäljningschef för Företag hos Bilia, Volvos största återförsäljare i Sverige.
När leasingavtalet tecknas gäller det att ha koll på vilka kostnader som ingår och hur mycket företaget måste stå för självt. Det påverkar i sin tur den månatliga leasingavgiften som ska betalas in. Vid operationell leasing brukar driftskostnader som service, underhåll och försäkring och ibland även skatt ingå.
- Fördelen med operationell leasing är att man vet vad man betalar så det blir lättare att budgetera. Samtidigt tar man ingen risk när det gäller restvärdet på bilen, vilket kan vara bra med tanke på den snabba teknikutvecklingen, säger Björn Brodin.
Vem betalar drivmedlet?
Från och med i år höjs den skattefria ersättningen till den som själv tankar förmånsbilen för jobbresor till 12 kronor från tidigare 6:50 för diesel och 9:50 för bensin. För elbil ligger ersättningen kvar på 9:50.
Trots höjningen är det fortfarande en förlustaffär för föraren med dagens bränslepriser. Alternativet är att använda företagets tankkort men då blir de privata tankningarna dyra eftersom du ska beskattas för drivmedelsförmån. Då skattar föraren för ett belopp som är högre än vad tankningen kostat eftersom notan ska räknas upp med 1,2. Vilket alternativ som är bäst, eller snarare minst dåligt, beror på hur mycket som körs privat respektive i jobbet.
- Ta hjälp och rådgivning för att komma fram till vad som är bäst för ditt företag, säger Lotta Carlsson, auktoriserad redovisningskonsult.
Oavsett lösning behövs körjournal för att styrka jobbresorna. Annars beskattas alla tankningar som drivmedelsförmån.
Upptäck fantastiska erbjudanden från Volvo, MINI, Ford, Renault, BMW med fler - exklusivt för dig som är medlem.
För den som har en elbil med möjlighet att ladda på jobbet ser det betydligt bättre ut. Från och med den 1 juli avskaffas förmånsbeskattningen (åtminstone tillfälligt) för den som laddar på jobbet. En företagare som funderar på att skaffa förmånsbil kan alltså ha goda skäl att investera i en laddstolpe på firman.
Mycket att hålla reda på alltså och lätt att köra vilse när beslutet om en eventuell förmånsbil ska tas.
- Drivmedelspriserna är jättehöga men det jag främst tittar på är räntefrågan, säger Lotta Carlsson.
El eller fossila bränslen?
Den 9 november i fjol avskaffade regeringen klimatbonusen för miljöbilar. Den som stod i begrepp att köpa en elbil gick då miste om maxbonusen på 50 000 kronor som tidigare varit uppe i 70 000 kronor.
Detta har gjort det dyrare både att köpa och leasa klimatbonusbilar. För bilmärken som Tesla och Ford uppvägs det av kraftiga prissänkningar på elbilar sedan årsskiftet. Om detta är början på ett priskrig på elbilsmarknaden är oklart när detta skrivs. Oavsett vilket kan det löna sig att välja en elbil eller en hybrid som förmånsbil.
”Elbilen blir billigare om man tar med samtliga kostnader”
Förklaringen är att miljöbilar har lägre förmånsvärden. Ett miljöteknikavdrag på 350 000 kronor görs när förmånsvärdet på en elbil beräknas. För laddhybriden ligger avdraget på 140 000 kronor. Lägre skatt på miljöbilar bidrar också till att sänka förmånsvärdet eftersom bilskatten vägs in i beräkningen. Medan skatten på en elbil stannar vid 360 kronor om året kan exempelvis ägaren till en dieseldriven Volkswagen Passat få punga ut med 12 000 kronor om året i bilskatt.
– Elbilen blir billigare om man tar med samtliga kostnader, säger Bilias Björn Brodin.
Text: Sten Sjögren.