headphones newspaper video-player

LIVE-klipp: "Instagram är som en stor fysisk butik"

Anna Sylvan, grundare av Mrs Mighetto berättar i detta klipp om deras Instagramstrategi som gett över 100 000 följare. Vi möter också Håkan Svanström vars el- och vvs-firma gjort succé på Youtube.

anna s .pngKlippet med Anna Sylvan (runda bilden) och Håkan Svanström ingår i detta avsnitt av Företagarna LIVE: LIVE: Misstag och succégrepp - så blev vi digitala

Programledare är Günther Mårder, vd Företagarna.

Anna, hur jobbar ni digitalt genom er affär. Det vi ser i skyltfönstret på instagram är ju väldigt digitalt, är det lika digitalt bakom?

- När vi startade företaget så hade vi andra uppdrag. En av grundförutsättningarna var att det här kan inte kräva närvaro eller speciella tider och då är ju den digitala plattformen genial. Hela vår lansering var digital mot de människor vi hade i vårt nätverk. Där började det och så har det fortsatt.  Nu lägger vi all vår tid på det men det kan ske när som helst och kräver ingen närvaro på en fysisk plats.

När ni gjort det arbete som krävs för att ha 122 000 följare på instagram, hur ser man till att konvertera detta till en affär, skapa nytta av nätverket?

- Jag brukar tänka på instagram som en stor fysisk butik, med kunder, de som jobbar med visual, de som viker tröjor, putsar fönster och alla är del i vår verksamhet. De är våra kollegor. Många av dem på instagram pratar jag med varje dag. Så de är otroligt viktiga för vårt varumärkesbyggande.

- Har man en stor grupp att nå ut till så vet man att konverteringen är 1 % av dem. Vi jobbar hela tiden med att öka de antalet följare som är viktiga för vårt nätverk och om vi pratar med dem kontinuerligt så växer dem och så ökar köpen. Vi jobbar också aktivt med att hitta nya butiker via de digitala kanalerna. Vi gör få fysiska mässor utan hittar kunder på nätet.

Sociala medier ser inga nationsgränser. Har det här genererat affärer från oväntade delar av världen?

- Länge var vår största marknad Australien. Det var inget vi hade planerat för. Snabbt fick man lära sig att good morning var good night och happy summer var happy winter. Där ser vi inte så stor skillnad i köpmönster. Vi kommunicerar mot världen, inte mot Sverige, säger Anna Sylvan.

Håkan, på vilket sätt kan man konvertera och göra affärer av dessa videoklipp som ses av 10 000 tals personer?

- Vi har ju stora kunder som hittat oss på Youtube och Facebook och dem känner oss redan då när de bokar in det första mötet när de vill diskutera avtal . De vet vilka vi är. Det funkar perfekt för oss.

Finns det något ni skulle gjort annorlunda om ni fick göra om er resa? Vad kan de som tittar lära sig av er resa?

- Vi tittar väldigt lite bakåt utan kör full fart framåt. Det vi alltid funderar på är; när blir det trångt på internet? En fysisk butik är det väldigt lätt att avgränsa, har du en butik i Landskrona så säljer du till Landskrona. När man säljer digitalt så finns det inga tydliga gränser så hur begränsar vi oss i det digitala?

- Vi kommunicerar till hela världen och det kan också vara en utmaning eftersom det finns lokala skillnader. Där pratar vi om att ha uppdelningar med kanaler som pratar till en viss del. Annars tänker jag att man lär sig av allting och det som händer det händer, ta med det i bagaget och tänk framåt, säger Anna Sylvan.

- Learning by doing säger vi alltid. Det är bättre att försöka än att sitta still. Har du ett budskap, har du något du brinner för så är det mer än grundförutsättning än att du gör exakt rätt steg. Konsumenten är så duktig på att sålla i bruset, det syns direkt om det inte är på riktigt.

Håkan, finns det något ni skulle ha gjort annorlunda?

- Nej, jag har alltid skjutit från höften, filmat och lagt ut nästa sekund. Jag har inte tänkt efter utan bara kört. Speciellt när det är något jag brinner för, om jag tror på det jag gör och vet att jag har rätt, att vi har en sekvens som är helt korrekt, då lägger vi ut direkt. Nej, jag kan inte se att vi skulle ändrat på något. Man hänger med och så kör man bara! Jag har bara gått på magkänslan, aldrig funderat på något.

Finns det några råd att ge till någon som med hjälp av digital kanaler vill skapa starka relationer med potentiella kunder?

- Man får inte vara rädd för kritik. Det finns ”poliser” på nätet som vet och kan allting. Dem får man rycka på axlarna åt. Trollen finns där.  Man får inte gå in och läsa allt.

- Vi håller oss till motorvägen, vi skiter i småstigarna, de ger ingenting, vi kör våran grej. Och det ska vara på riktigt. Älskar man inte de digitala kanalerna och sitter på ett företag där man har passionen då finns det många andra som är duktiga på att bygga content. Man kan förmedla brinnet vidare till någon som älskar kanalen för att jobba med de digitala kanalerna tar ju enormt mycket tid.

- Ingenting händer av sig själv för att man postar ett inlägg, det är mycket jobb bakom. Älskar man inte det så syns det. Det måste vara på riktigt. Man måste älska plattformen för det genomsyras om man inte gör det, säger Anna Sylvan.

Taggar
Riks