För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Hantverkarna som är stjärnor på Youtube

Smart användning av sociala medier kan vara ett sätt att få nya kunder. El och vvs-firman Svanströms har blivit proffs på Youtube.
Svanström El & VVS vd Håkan Svanström till höger och sonen Hampus till vänster. Hampus var den som filmade och klippte i början, innan företaget anställde en person som gör det på heltid.

Svanströms EL & VVS AB i Älvsjö har i skrivande stund 29 200 prenumeranter och totalt 10 676 210 visningar på sin Youtube-kanal. Vad är nyckeln bakom framgången och vad är fördelarna med att använda sociala medier som företagare?

Det har företagets vd Håkan Svanström svarat på i en intervju med oss på Företagarna.

Hur kom ni på idén att börja med Youtube? 

− Det föll sig rätt naturligt, vi var med i Fuskbyggarna och sedan blev det Arga Snickaren, Sofias änglar, Stoppa tjuven och alla dessa tv-produktioner. I samband med det så blev det populärt med Youtube och Facebook och vi lärde oss mycket på produktionerna om hur man ska tänka när man filmar. När man är på en inspelningsplats hela tiden så lär man sig mycket och det tog vi med oss.

− Jag har alltid varit den som är i framkant och försöker vara på allt som är nytt direkt. Vi jobbar hela tiden, dygnet runt och det händer mycket konstiga saker. Vi har aldrig haft något manus eller så när vi filmar, utan vi skjuter direkt från höften. Ja, så allt är spontant och de som vill synas i filmerna får vara med och de som inte vill synas behöver inte. Det bara rullar på, det är det sättet man marknadsför sig på idag helt enkelt. 

"Vi har aldrig haft något manus när vi filmar, utan vi skjuter direkt från höften"

Vilka är de största utmaningarna med att ha en så stor Youtube-kanal?

− De största utmaningarna är att det finns så många ”negativister”, både falska konton som försöker sprida falska rykten i sociala medier och faktiskt kunder som sprider helt osannolika sagor. Jag har ett helt fantastiskt underlag för att göra en intressant podd om det.

−  Det finns företag som har varit större än oss inom samma bransch och så har vi blivit mycket större än de med vår marknadsföring och då kan de känna sig överkörda för att de inte är där vi är idag och det är svårt för de att komma ikapp. Men vi brukar försöka komma med något trevligt svar och bjuda in de på en fika på firman och då brukar det negativa klinga av.

Vilka fördelar har ni fått av att ha så många som följer er på Youtube?

− Vi har skolor som använder våra filmer som material som en del i undervisningen, VVS-gymnasium och el-gymnasium. En annan positiv sak är att när vi kommer ut till kunder så har de redan sett oss i sociala medier. De vet allt om oss innan vi ens har träffats och det är otroligt bra. Vi har många jättestora kunder och alla har kommit till oss för att de har sett oss i sociala medier.

Har Youtube fått er att göra någonting annat än ni annars hade gjort?

− Vi får mycket handskrivna brev, oftast från mammor och pappor som har barn som följer oss. Vi har en pojke som är autistisk vars mamma har cancer och han följer oss och jag märker att det vi gör berör på ett sätt som jag egentligen själv inte förstår. Det vi gör har en spridning till så många  människor som egentligen inte är i närheten av vårt yrke.  Det var en man som hade jobbat som socialsekreterare i flera år, men efter han hade sett våra filmer på Youtube så bestämde han sig för att skola om sig och utbilda sig till elektriker istället.

− Man får ett jättestort ansvar, så vi har varit väldigt aktiva och samlat in pengar till prostatacancerfonden och bröstcancerfonden. Ungefär upp emot en halv miljon kronor har vi samlat in, jag känner att vi ska utnyttja möjligheten att synas för att hjälpa andra människor.

Vilka är era främsta tips till andra företagare som vill börja med Youtube?

− Krångla inte till det med manus, fejka inget, tänk på att hålla det väldigt enkelt. Prata på en otroligt enkel nivå för att alla ska hänga med. Berätta vad ni gör och varför ni gör det. Tänk också på början och slutet, man ska ha en påa och en ava som det heter inom filmbranschen.

Exempel på att "påa" och "ava"

 

Början: Nu är vi i fastigheten och här nere i källaren är det ett rör som är trasigt och det har runnit ut vatten på golvet och nu är vi här för att sanera.

Slut: Nu har vi sanerat, torkat upp och allt är klart. Nu åker vi här ifrån.

Det ska vara otroligt enkelt, men en början och ett slut är jätteviktigt.

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.