För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Så får du 122 00 följare och tjänar pengar via Instagram

Hur bygger företag starka varumärken via Instagram? Anna Sylvan som gästat Företagarna LIVE och driver företaget Mrs Mighetto tillsammans med Malin Mighetto har i skrivande stund 122 000 följare på Instagram.

Vilka är dina främsta tips till andra företagare som vill bygga upp en stor Instagram-profil?

− Var aktiv, ärlig och spegla varumärkets värderingar i all kommunikation. Du bör ha samma kommunikation, tonalitet och bildspråk i samtliga marknadsföringskanaler, oavsett om det är på Instagram, en TV-kampanj eller en helsidesannons i en tidning. För att växa på Instagram är det även bra att göra samarbeten, tävlingar, jobba med hashtags, platstaggar, stories och använda så mycket av Instagrams funktionalitet som möjligt. Det är även bra att ha ett tydligt bildspråk och att inte titta för mycket på vad andra gör, hitta istället det din målgrupp gillar och anpassa innehållet efter det.

Hur mycket tid kräver det att hantera ett konto med över 122 000 följare?

− Ett par timmar varje dag, ibland mer.

Se Företagara LIVE med Anna Sylvan och andra gäster. 

Vilka misstag bör man undvika som företagare på Instagram?

− Att inte mäta sina resultat eller att missa att läsa på om de nya funktionerna. Instagram ändrar sin funktionalitet hela tiden, därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad och läsa på om hur algoritmen fungerar.

Läs även: Så får du Instagram att lyfta ditt företag 

Vad ska man följa upp?

För att kunna mäta effekten av varje post är det viktigt att följa upp statistiken och använda sig av de mätverktyg som finns på Instagram. Genom att mäta resultatet av dina poster, kan du enklare uppdatera och ändra innehållet efter det som ger bäst effekt.

Hur arbetar ni med influensers?

− Vi arbetar brett med allt från mikro-influensers till större konton. Vi väljer med omsorg och säger inte ja till alla. Vi väljer de som kvalar in i vår rådande strategi, annars blir urvalet för svårt. Ibland vill vi exempelvis fokusera på särskilda marknader, ibland vill ni nå en viss målgrupp, exempelvis gravida.

Vilket är ditt främsta tips för att öka försäljningen via sociala medier?

− Att öka antalet följare ökar möjlighet att snabbt nå ut till fler potentiella köpare. Förutom det är det viktigt att variera innehåll, använda direktlänkar och jobba långsiktigt. Annonsera om du har möjlighet, men inte nödvändigtvis med ett erbjudande i annonsen.

Läs även: Nio tips för att lyckas med din digitala annonsering

Fakta

Algoritm: En algoritm är en uppsättning regler i en programvara som består av instruktioner som ska följas i en viss ordning och ge ett visst resultat. Instagrams algoritm använder maskininlärning, vilket innebär att den förändras hela tiden i takt med att data om användarna samlas in.

Mikro-influenser: En person som inspirerar via sina sociala medier, men som har en mindre följarskala än de stora influenserna har. Det finns inget allmänt vedertaget mått på hur många följare en mikro-influenser får ha.

Platstagg: En tagg som visar vart du befinner dig, när du taggar plats så kan andra användare som går in på den platstaggen hitta ditt företag på den platstaggen. Därför får inlägget högre räckvidd.

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.