För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Glöm likes på Instagram – jobba smart i stället

Företagarnas sociala medie-expert Alexandra Sparrdal ger dig tips om hur du använder Instagram på bästa sätt i din marknadsföring.

Att likes blir allt mindre värdefulla på Instagram är något som märks mer och mer.  Redan under 2019 började Instagram dölja likes för vissa användare. Det började som ett test, enligt den sociala medieplattformens vd Adam Mosseri handlar det om att Instagram vill minska risken för att användarna ska må dåligt av jakten på likes.

Alexandra Sparrdal som arbetar med Instagram som sociala medier-expert på Företagarna ser även andra skäl bakom beslutet.

− Jag och många med mig tror att en bidragande orsak är att allt färre använder like-funktionen på Instagram, så det handlar nog inte bara om att förebygga psykisk ohälsa, säger hon.

 Alexandra Sparrdal  uppmanar alla som använder sig av Instagram i  sin marknadsföring  att tänka till om vad det är som är viktigt. 

− Man kan fråga sig varför hetsen kring likes blivit så stor i sociala medier. Ofta får innehåll på till exempel söta katter många likes, men betyder det att någon börjar gilla ditt varumärke eller din produkt ännu mer? Kommer någon köpa mer av dig? frågar hon.

Lyssna på Juristerna svarar 15: Vad gäller vid marknadsföring i sociala medier?

Utgå från ditt syfte

Likes är lätt att mäta, men det finns viktigare saker att fokusera på. Vad som är relevant beror på syftet med att du och ditt företag finns på Instagram.

Alexandra Sparrdal 2.jpg

− Du ska mäta syftet med inlägget så långt det går. Vill du att fler ska känna till ditt varumärke eller produkt? Vill du sälja eller att någon ska komma på ditt event? Vill du att dina kunder ska tipsa andra om dig? Då är det vad du måste göra mätbart och sen följa upp. Allt går inte att följa upp, ibland får du nöja dig med att motsatsen inte är bevisad eller göra antaganden, säger Alexandra Sparrdal.

Det är inte heller siffror som säger allt. I det kvantitativa finns saker som man måste ha koll på för att kunna mäta effekt och resultat. 

− Ja, det gäller att tänka på att det ofta är samma personer som likar och kommenterar innehåll. De är oftast personer som är mest tänkbara att interagera med ditt innehåll och det behöver inte nödvändigtvis vara potentiella kunder, säger hon.

Annonser och ambassadörer

Ibland är det enklare och mer effektivt att arbeta med annonsering på Instagram. Då kan man styra exponeringen så att innehållet visas till personer som är intresserade av det du vill säga eller sälja. Den organiska räckvidden på Instagram har minskat och du når inte ut till alla dina följare med dina inlägg. Ju fler följare du får desto lägre procentandel av dina följare nås av dina inlägg. Det gäller även på Facebook. 

Läs även: Från idé till resultat på Facebook

Ett annat alternativ är att låta nyckelpersoner och ambassadörer, via sina privata konton, stå för inlägg som du vill ska nå dina målgrupper.

− I stället för att köpa räckvidd direkt av Instagram fokuserar du då på att ge dina ambassadörer och nyckelpersoner bilder, filmer, texter och hashtags som de kan arbeta vidare och anpassa till sin ton, Det är enklare för människor att nå andra människor än vad det är för företag att nå människor i sociala medier, säger Alexandra Sparrdal.

Det är dock inte fel att arbeta organiskt för att stärka ett varumärke, öka digitalförsäljning och behålla befintliga kunder. Huvudsaken är att man är medveten om vad man lägger tiden på, vad syftet är och hur man mäter effekten av olika insatser.

Sex tips på aktiviteter som du kan mäta på Instagram.

 

  • Öka försäljningen genom att använda rabattkoder som postas både på ditt företagskonto och via influensers. På det sättet kan du mäta hur mycket försäljning som kommit in från olika konton. Vill du boosta ditt samarbete med influensers lite extra så kan du gå in och göra om influensers organiska poster till annonser för att på så sätt nå en större målgrupp. Det kan du göra via Instagrams ”Paid Partnership Tool”.

  • Stärk ditt varumärke genom att skapa innehåll som genererar hög räckvidd, men samtidigt har en tydlig koppling till ditt varumärke. Mät räckvidden på inläggen för att se hur många personer du når ut till och skapa mer av det innehåll som får en hög räckvidd.

  • Mät trafiken från din företagsprofil i Google Analytics. Försäljning kan komma in via länken från din företagsprofil. Dock krävs det oftast fler steg i kundresan än att man klickar sig in på profilen för första gången och köper något direkt.

  • Om du har över 10 000 följare så kan du använda verktyget posta länkar (svep uppåt-länk)  i Instagram Stories. Med det kan du skicka potentiella kunder direkt till din webbplats. Mät hur mycket trafik som kommit in till din hemsida via Instagram Stories.

  • Få nya följare på Instagram genom att gilla på hashtags som din målgrupp använder och följa konkurrenters följare.

  • Om du vill se vad dina följare tycker i en viss fråga kan du använda dig av frågor till dina följare och sedan analysera kommentarerna.
Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.