För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Företagsbilar är ledande i bilförsäljning

Publicerad 2 apr 2024

Hela 8 av 10 nya elbilar som såldes i Sverige i början av året köptes av företag, visar siffror från branschorganisationen Mobility Sweden. Medan bilförsäljningen till privatpersoner gått knackigt det senaste året är det fortsatt bra efterfrågan på företagsbilar. Sämre tider och höga räntor har skrämt bort privatpersonerna från bilhallarna. 

Privatkunder som funderat på elbil avskräcks också av att subventionerna avskaffats. Elektrifieringen bromsas även av skattesänkningar på bensin och diesel samtidigt som minskade krav på inblandning av biodrivmedel gynnat fossila bränslen. Sedan årsskiftet märks ett ökat intresse för begagnade dieselbilar, medan elbilarna tappar mark. 

Men hos företagen syns ett annat mönster. Det är företagen som håller i gång personbilsförsäljningen och elektrifieringen, konstaterar Mobility Swedens vd Mattias Bergman.

– Företagen har en större motståndskraft och en vilja att ställa om, säger han. 

Ronny Svensson är expert på företagsbilar och driver företaget Ynnor. På uppdrag av Företagaren har han tagit fram en lista över de 20 populäraste modellerna bland företagsbilar. 

Tolv av bilarna har ren eldrift medan de övriga åtta är laddhybrider. Listan toppas av laddhybriden Volvo XC60, med den rena elbilen Tesla Model Y på andraplats. När Företagaren i fjol presenterade motsvarande rankning satt Volvomärket på sju av de mest populära företagsbilarna. I år har Volvo fått konkurrens av Tesla, Volkswagen och Audi i den absoluta toppen.

Lägsta totala månadskostnaden (TCO) bland modellerna på topplistan står elbilen Volvo EX30 för. Månadskostnaden på 8 800 kronor är ungefär hälften av den dyraste på listan, laddhybriden Volvo XC90. 

Företag brukar vanligtvis behålla sina bilar i fyra år, enligt Ronny Svensson. Men det är inte ovanligt att det går fem år innan det är dags att byta upp sig. Då är det bra att inte fastna i fel teknikspår. 

Så vad är det som gäller framöver? 

Att fossila bränslen är under utfasning, åtminstone på den europeiska marknaden, tycks det inte råda någon tvekan om. Det är visserligen mer än tio år kvar tills EU:s förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar träder i kraft 2035, och bland europeiska politiker höjs röster för att riva upp förbudet. Samtidigt är de stora biltillverkarna medvetna om att de riskerar att bli förlorare på den europeiska marknaden om de inte kan leverera elbilar. Volkswagen har satt som mål att fasa ut förbränningsmotorer i Europa till 2033. Volvo går ännu snabbare fram och ska bli helt elektrifierade till 2030. 

– Vi har slutat producera dieselbilar och saluför dem inte längre, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör för Volvo Car Sverige. 

I år säljer Volvo mest laddhybrider, men målet är att elbilarna ska stå för merparten av försäljningen nästa år och deras andel ska sedan öka successivt. Laddhybrider som går på el och bensin kommer att fortsättas tillverkas fram till 2030. Även hos Volvo är det företagen som driver nybilsförsäljningen och deras önskemål har betydelse för teknikutvecklingen, enligt Fredrik Isakson. 

– Många gillar att ligga i framkant och tycker att det här är ganska kul. En stor del av kunderna är små och medelstora företag och det är en viktig grupp historiskt.  

Åren 2021 och 2022, när privatkunderna drev bilförsäljningen, var ett historiskt undantag.  
 
Nu verkar det normala mönstret vara återställt. 

– Stafettpinnen har tagits över av företagen, säger Fredrik Isakson. 

Biogas är ett annat drivmedel som avvecklas i takt med elektrifieringen av personbilar. Volvo Car slutade med gasbilar. redan 2018 och Volkswagen, där Skoda och andra bilmärken ingår, har flaggat för att fasa ut gasbilarna. Motvinden för fordonsgasen tilltog i fjol efter en dom i EU-tribunalen där Sveriges skattebefrielse för drivmedlet underkändes. När detta skrivs utreder EU-kommissionen om Sverige trots allt kan få klartecken för skattebefrielsen. Men osäkerheten kring biogasens framtid är tillräcklig för att både bilköpare och biltillverkare ska dra öronen åt sig. Främst är detta ett problem när det gäller tunga fordon, där elektrifieringen går trögare.

iStock-1137002271.jpg

Automatväxel är standard på elbilar och hybrider eftersom det inte finns någon nytta med manuell växellåda på en elmotor. Volvo har slutat sälja bilar med manuell låda och Volkswagen meddelade för ett par år sedan att den ska avvecklas på nya modeller oavsett drivmedel. Med fortsatt elektrifiering blir manuell växel alltmer sällsynt i bilhandeln, även om vissa bilmärken fortsätter att erbjuda sina kunder det alternativet. 

Körkortsreglerna gynnar också försäljningen av bilar med automatlåda. Körkortet gäller bara för automatväxel ifall man kört upp med en sådan. Många väljer ändå att köra upp med automatväxel och i Stockholmsregionen är nästan vartannat nytt körkort 2022 ett automatkörkort. 

Räckvidden har fram tills nu varit ett vapen hos biltillverkarna i kampen om elbilskunderna. Om bilen har en angiven räckvidd på max 20–30 mil – och det är långt mellan laddstolparna – kan det vara mer lockande att satsa på en hybrid. Särskilt som den verkliga räckvidden visar sig vara betydligt kortare om det är kallt ute eller om man kör fortare än 75 kilometer i timmen. Men bilarnas räckvidd har utvecklats snabbt och nu ser det betydligt bättre ut. Tesla Model Y har en angiven räckvidd på drygt 53 mil, medan Volvos elbilssuv XC40 ligger på upp till 57 mil. Den som föredrar den billigaste versionen av Volvos mindre elbil, EX30, får nöja sig med 34 mils räckvidd vid blandad körning. Snitträckvidden för nya elbilsmodeller som introducerades 2023 var cirka 45 mil, enligt Mobility Sweden, och det räcker för de flesta. 

– Räckvidden ökar i snitt med cirka 10 procent per år, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden. 

Bristen på laddplattser har pekats ut som en bromskloss för elektrifieringen. Men ladd-infrastrukturen har byggts ut i snabb takt det senaste året. I slutet av november 2023 fanns 4 300 publika snabbladdare runt om i Sverige. 

– Just nu begränsas elbilsförsäljningen inte av laddinfrastrukturen. Vi ligger på en bra position när det gäller laddpunkter, säger Fredrik Isakson.

Suvarnas segertåg är ett annat tydligt spår. Allt fler nya modeller ser nu ut som stadsjeepar. 

– Den övergripande trenden är att man går mot suvkarosser för att det är hög frigång och bra packutrymme. Det sker på bekostnad av sedanmodeller och herrgårdsvagnar, avslutar Mattias Bergman. 

Text: Sten Sjögren 

5 viktiga biltrender

1. Elbilar dominerar. Majoriteten av de populäraste företagsbilarna drivs med el.

2. Stark företagsmarknad. 8 av 10 nya elbilar som såldes i Sverige i början av året köptes av företag.

3. Bensin- och dieselbilar på väg ut. Volvo har redan slutat sälja dieselbilar, och flera stora biltillverkare är på väg att fasa ut fossila bränslen inför EU:s förbud 2035.

4. Manuell växellåda försvinner. Allt fler biltillverkare avvecklar sin produktion av manuell växellåda.

5. Pressade priser. Priskriget på elbilar väntas fortsätta.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.