headphones newspaper video-player
Foto: Shutterstock.com

Checklista: tips för dig som vill julpynta din webbplats

Fyra tips för dig som vill skapa julstämning på din webbplats.

Företagarna har frågat konverteringsexperten Joel Tukiainen,  Head of SEO & Analytics på Keybroker, om vad som är viktigt att tänka på om du vill skapa julstämning på din webbplats. Här delar han med sig av fyra tips. 

LÄS ÄVEN: Bra eller dåligt med julstämning på webbplatsen?

1. Planera i tid

Att planera dina kampanjer, både det visuella och det affärsmässiga är kritiskt för att lyckas under en period på året då många är ute efter att handla. Genom planering kan ni i god tid få en röd tråd i er kommunikation, både från vilka kampanjer och annonser som syns i sociala medier till hur ert sökresultat visas på Google, till hur startsidan kommunicerar när man väl kommer in.

2. Julpynta endast det som är nödvändigt

Att presentera sina viktigaste kampanjer på ett tydligt och bra sätt är viktigt för många företag. Men det är fel period att experimentera med förändringar som inte tidigare har blivit testade. Jämför gärna startsidan med ett skyltfönster till en butik men tänk också på att besökaren redan har bestämt sig att komma till dig, då handlar det om att vara lockande utan att skapa för mycket distraktion. Keep it simple.

3. A/B-testa om du verkligen vill göra en förändring

Om du ändå vill utföra en större förändring, prova att A/B testa d.v.s. skicka en mängd av dina besökare till version A och en mängd besökare till version B och se hur de presterar mot varandra. Tänk dock på att säsonger generellt är en dålig period för A/B testning på grund av förändrade kundbeteenden mot resten av året.

4. Lyft upp USP:ar och call to actions tydligt

Visa det viktigaste först och tänk vad du vill att dina besökare ska uppleva och göra härnäst. Det är bra att lyfta upp leveranstid och viktiga egenskaper som ni har att erbjuda som gratis frakt eller viktig funktionalitet tydligt på sajten. Likväl är det alltid viktigt att ställa sig två frågor:

1) Vad är syftet med sidan och dess kommunikation ?(vad vill jag att mina besökare ska göra härnäst?)

2) Framgår det tydligt och enkelt vad jag som besökare skall klicka på eller göra på sidan?

När du fyllt ovan kriterier så är du redo att börja experimentera med tester eftersom du då både har ett tydligt syfte med sidan och vet hur du skall följa upp på resultatet.

Taggar
Riks Guide
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans kan vi förändra

49 anledningar ...

... att bli medlem i Företagarna. Vi är stolta över att kunna visa upp allt du får.

Nätverk

Företagarnas nätverk bygger på kunskap och inspiration för att förbättra möjligheterna för dig som driver företag.