För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Artikeln är en annons
Johanna Nygren, Key Account Manager på Amazon. Foto: Amazon

Svenskt entreprenörskap stöttas via Brands of Sweden

Genom initiativet Brands of Sweden lyfter Amazon svensk innovation och entreprenörskap. Arbetet leds av Johanna Nygren som tycker svenska företag borde dra större nytta av Amazon för att växa såväl nationellt som internationellt.

Den starka svenska entreprenörskapskulturen har gett oss en stor mängd varumärken och produkter som efterfrågas både i landet och globalt. Men för små och medelstora företag kan det vara svårt att sticka ut i bruset. Amazon Sverige strävar efter att stötta svenska företagare och skapa större synlighet genom initiativet och shoppingsidan Brands of Sweden. Arbetet leds av Johanna Nygren, Key Account Manager på Amazon. 

Vad är Brands of Sweden?

– Brands of Sweden är en shoppingsida där vi samlar och lyfter fram svenska företagare som säljer på vår Amazon. 

Hur hjälper Brands of Sweden svenska varumärken?

– Den största fördelen är att de svenska aktörerna får tillgång till och möjlighet att exponeras för fler relevanta kunder. Genom Brands of Sweden samlar vi inhemska företag, varumärken och produkter på en egen storefront, så att de som är ute efter svenska produkter vet precis var de ska kolla. Vi blandar också stora varumärken, som POC, Fjällräven och Triwa, med mindre varumärken som Sörpla, ZlideOn och Kryddhuset, och ger dem utrymme att dela sina brand stories för att lyfta produkterna och personligheterna bakom varumärket. 

Vad är din roll på Amazon?

– Jag har jobbat på Amazon i två år och arbetar idag både med Brands of Sweden och som Account Manager, det vill säga, med att sätta strategier tillsammans med företag för att de ska växa och utvecklas på Amazon, oavsett om det är som ny försäljningskanal eller genom expansion till andra länder i Europa och världen.

Varför sökte du dig till Amazon?

– Jag bodde tidigare i Seattle, där Amazon har sitt högkvarter, och blev på så sätt intresserad av företaget. När jag sedan fick reda på att Amazon skulle öppna i Sverige tyckte jag att det skulle bli kul att vara med tidigt i processen. 

Hur arbetar Amazon med svenska varumärken?

– Jo, i grund och botten handlar det om att på olika sätt göra svenska bolag så framgångsrika som möjligt. Från registrering till produktlistning, logistiklösningar och expansion. Dessutom hjälper vi entreprenörerna att förbättra sin kommunikation, genom sökordsoptimering och marknadsföring. Detta kompletteras sedan med Brands of Sweden och andra verktyg som hjälper bolagen att sticka ut ytterligare. Vi är alltså med genom hela resan och gör vårt yttersta för att agera språngbräda till den internationella marknaden. 

Vad särskiljer svenska företag? 

– Det främsta skillnaden är nog att svenska varumärken vet vad svenska kunder vill ha! De är, som väntat, fantastiskt duktiga på den skandinaviska designen och kvaliteten som många svenskar älskar. Och faktiskt som många över hela världen älskar. 

Hur går man tillväga för att ta del av er expertis?

– Jag tycker verkligen att fler företag borde dra nytta av Amazon som marknadsplats och nyttja det stöd som vi erbjuder! Det är bara att ta kontakt med mig eller någon av mina kollegor på Linkedin, så ser vi till att ni får just den hjälp ni behöver för att få de bästa förutsättningarna att växa.

Kolla in Brands of Sweden här!

Börja sälja på Amazon

Här får du veta det mesta om att marknadsföra dina produkter mot kunder över hela världen.

Gå till kunskapssidan

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.