För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Mer nyheter om och för företagare - klicka här!
Artikeln är en annons

Så startar du din egen Amazon-butik

Vill du lägga mer tid på att växla upp din verksamhet, utveckla dina produkter och samtidigt optimera din e-handel? Då är det en god idé att starta en egen Amazon-butik. Utöver att få tillgång till miljontals kunder över hela världen får du även flexibla försäljningsplaner, hjälp med global logistik och distribution, samt smidiga kundtjänster. Men, hur kommer man igång?

Följ den enkla femstegs-guiden här nedan för att kickstarta din globala webbutik.

Steg 1: Välj din försäljningsplan

Det första du behöver göra är att välja försäljningsplan på sell.amazon.se. Vilken plan som passar beror främst på hur många produkter du har som mål att sälja varje månad.

I Amazons försäljningsplan finns två alternativ: Individuell och Professionell. Räkna ut vilken plan som passar dig, dina produkter och dina försäljningsmål bäst med hjälp av Amazons avgiftskalkylator.

Läs mer om respektive plan här!

Steg 2: Registrera ditt företag

När du har bestämt försäljningsplan är det dags att registrera din webbutik genom att följa registreringsprocessen. Som tur är går det fort!

För registreringen behöver du ett Amazon-kundkonto eller en e-postadress, samt kreditkortsuppgifter. Du kommer också att behöva skicka in en giltig ID-handling, såsom pass eller legitimation, samt telefonnummer och bankkontoinformation. Om du driver webbutiken genom ett registrerat företag ska du dessutom skicka in din företagslicens och ditt momsregistreringsnummer.

När din registrering är klar får du tillgång till ditt försäljningskonto, ett så kallat Seller Central-konto. Genom det kontot har du koll på allt som rör din försäljning.

Steg 4: Skapa en produktlista

Nästa steg är att skapa en produktlista. I praktiken innebär det att du sorterar och kategoriserar dina försäljningsvaror genom att markera dem med produkt-ID och SKU. Lägg sedan upp produktnamn, beskrivning, bilder, söktermer och relevanta nyckelord, samt kostnaden för varje produkt.

Mer utförliga instruktioner hittar du här!

Steg 5: Välj ett leveranssätt

Det sista steget är valet av leveranssätt – alltså, hur vill du frakta dina produkter till kunderna.

Amazon erbjuder två alternativ: Det ena är Fulfilment by Amazon (FBA), vilket innebär att Amazon sköter lagring, packning och utskick av dina produkter, samt hanterar kundsupport och returer. Det andra är Fulfilment by Seller, där du själv ansvarar för både logistik och distribution.

Läs mer om respektive leveransätt här

Steg 6: Dags att börja sälja!

Nu är du redo att börja sälja! För att lära dig mer om hur man på bästa sätt får fart på webshoppen kan du med fördel ta del av våra 5 tips som får ditt företag att växa på Amazon!

Börja sälja på Amazon

Här får du veta det mesta om att marknadsföra dina produkter mot kunder över hela världen.

Gå till kunskapssidan

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.