
Amazon ger dig tillgång till en stor global kundbas som hjälper dig att nå fler kunder och därmed öka din försäljning, både i Sverige och utomlands. Försäljning från tredje part står för cirka 60% av den fysiska produktförsäljningen på Amazon, och denna försäljning växer snabbare än Amazons egen detaljhandel. Dessutom kan du dra nytta av Amazons logistiklösningar med effektiva och snabba leveranser samt smart lagerhantering.
Genom att sälja på Amazon får ditt varumärke större exponering och ökad kundkännedom. Kunderna hittar dina produkter via Amazons sökfunktion och genom att optimera produktbeskrivningar och sökord kan du förbättra din synlighet och ranking. Amazon erbjuder också marknadsföringsverktyg som annonsering, kampanjer och produktrekommendationer för att ytterligare stärka synligheten och öka försäljningen.
För att göra det så enkelt som möjligt erbjuder Amazon verktyg för försäljning, logistik, kundservice och orderhantering. Dessutom hanteras också betalningar och leveranser, något som minskar den administrativa bördan.
Att finnas på Amazon gör det möjligt för dig att nå kunder dygnet runt, året om, oavsett var de befinner sig.
Amazon har en väletablerad kundtjänst, vilket ger kunderna trygghet när de handlar. Kundtjänsten kan också bidra till att både öka förtroendet för dig som säljer hos oss och chansen att kunderna återvänder. Amazon har också en policy för återbetalningar och returer.
Utöver att få tillgång till miljontals kunder över hela världen får du även flexibla försäljningsplaner, hjälp med global logistik och distribution, samt smidiga kundtjänster. Men, hur kommer man igång?
Genom att använda Amazons logistik-, marknadsförings-, prissättnings- och varumärkesverktyg samt dra nytta av den globala målgruppen kan ditt företag nå nya framgångar och tillväxt.
Amazons logistiksystem erbjuder effektiva frakt- och returalternativ som gagnar både säljare och kunder. Som säljare har du två alternativ: antingen kan Amazon sköta logistiken genom Fulfilment by Amazon (FBA), eller så kan du själv ansvara för frakt, returer och lagring. Många av Amazons säljpartners väljer att kombinera FBA med egna leveranser.
Om du är ny på plattformen eller vill förbättra dina försäljningsresultat kan följande tips hjälpa dig att navigera i Amazon-ekosystemet och öka din försäljning.
Amazon erbjuder dig tillgång till kunder globalt och en användarvänlig, säker plattform för att sälja dina produkter. Dessutom tillhandahåller vi stöd och verktyg som hjälper dig att bli framgångsrik som säljare.
Du kan sälja en mängd olika produkter på Amazon, både nya och begagnade. Det finns emellertid vissa begränsningar för specifika varor, så var noga med att kolla våra riktlinjer innan du listar dina produkter.
För att starta krävs en giltig e-postadress och bankkonto. Du måste även registrera dig som säljare på Amazon och följa våra riktlinjer för att lista produkter.
När du säljer en produkt på Amazon betalar kunden dig direkt. Amazon tar därefter en försäljningsavgift på 8-15 procent, beroende på vilken produkt du säljer och dess kategori.
Amazon erbjuder en rad marknadsföringsverktyg som hjälper dig att öka din synlighet på marknadsplatsen och attrahera fler kunder. Du kan även använda Amazons PPC-tjänst (Pay-Per-Click) för att marknadsföra dina produkter på plattformen.
Ett vanligt misstag är att inte investera tillräckligt med tid i att optimera produktlistor och effektivt hantera produktlagret. Det är även viktigt att följa våra riktlinjer för produktlistning och att proffsigt hantera kundrecensioner.
Som säljare har du två alternativ: antingen låter du Amazon hantera leveranser och returer genom Fulfilment by Amazon (FBA), eller så tar du själv ansvar för frakt och returer (Fulfilment by Seller).
För att bli framgångsrik som säljare på Amazon bör du fokusera på att: