För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Mer nyheter om och för företagare - klicka här!
Artikeln är en annons
Andriy Smetanyuk och Kevin Eklund, e-handelsexperter hos Amazon Sverige

Kevin och Andriy hjälper dig att bli framgångsrik på digital handel

Hur lanserar man sina produkter på internationella marknader? Hur hittar man nya kunder? Och hur är det egentligen att jobba på Amazon? Det och mycket mer besvarar Andriy Smetanyuk och Kevin Eklund, e-handelsexperter hos Amazon Sverige, som fokuserar på att hjälpa svenska företag att få ut så mycket som möjligt ur den globala marknadsplatsen.

− Vår roll på Amazon handlar om att hjälpa företag att hitta nya kunder och bli ännu mer framgångsrika, både i Sverige och internationellt. I korthet kan man säga att vi hjälper företag att nå sina mål vilket både är stimulerande och roligt, säger Kevin Eklund, Account Manager på Amazon Sverige. 

Kevin har bakgrund inom marknad och anslöt sig till Amazon vid den svenska lanseringen.

− Det som lockade var att få vara en del av ett kompetent och talangfullt team som tillsammans skulle bygga upp Amazon Sverige från grunden. Det har varit en spännande utmaning men också ständig läroprocess som förenklats av att mina kollegor delat min passion för e-handel och att hjälpa företag att växa sina verksamheter.

Andriy Smetanyuk, som tidigare arbetat med B2B-försäljning och rekrytering, ser sin roll som mer än bara en rådgivare: 

− Varje dag är en möjlighet att träffa nya människor och företag, samtidigt som vi hjälper dem att realisera sina visioner. Att se en säljare få sin första order, börja växa och ta steget ut internationellt, det ger en extra kick och dimension till arbetet.

Att jobba på Amazon

Andriy och Kevins arbetsdag varierar stort och spänner från strategiska samtal till hands-on rådgivning för de företag de samarbetar med. Fokus ligger på att inte bara vara rådgivare, utan också strategiska partners. Här arbetar de tätt med företag, från initial registrering till målriktad rådgivning för affärsutveckling.

− Vi ägnar även mycket tid åt att kontinuerligt försöka förbättra vårt erbjudande utifrån egna lärdomar och kunders feedback. En del i det handlar om att hålla oss uppdaterade med branschtrender och dra nytta av Amazons interna utbildningsresurser, vilket i slutändan gör oss bättre rustade för att stödja våra kunder, tillägger Andriy.

Vem borde finnas på Amazon?

Amazon är en av de allra främsta aktörerna inom digital handel, med globala kontaktnät, världsomfattande logistik och en oräknelig mängd potentiella kunder.

− För skandinaviska företag som vill ta sig in i ett land kan Amazon vara ett otroligt effektivt verktyg, men också en utmaning, säger Kevin. Men med rätt strategi, kan alla, oavsett storlek eller erfarenhet, lyckas på en marknadsplats.

Hur kommer man igång?

För de som är nya på Amazon rekommenderar Andriy att höra av sig:

− Vi finns här för att hjälpa skandinaviska företag att snabbt och effektivt utnyttja Amazons tjänster.

Kevin lägger till: 

− Oavsett om du är återförsäljare eller har ett eget varumärke, står vi redo att vägleda och anpassa lösningar utifrån entreprenörens verksamhet och behov. Vi har även en fantastiskt bra nybörjarguide som ger en övergripande bild av processen.

Något man bör ha med sig när man väl kommit igång?

Kevin betonar värdet i att samarbete.

− Nätverk, nätverk, nätverk! Det är oslagbart i denna bransch. Att våga kontakta veteraner och nuvarande handlare via exempelvis LinkedIn är alltid en bra idé, för att bredda sitt nätverk och få nya perspektiv.

Andriy instämmer:

− Att navigera i något så dynamiskt, föränderligt och komplext som e-handelsvärlden ensam är en utmaning i sig. Det är genom kunskapsutbyte med erfarna kollegor, branschexperter och rådgivare växer man mest. Expertorganisationer, som Företagarna, är fantastiska resurser.

Via Amazon kan man komma hur långt som helst

Det finns många strålande exempel på framgångssagor på Amazon som tack vare marknadsplatsens räckvidd och resurser har de etablerat sig inte bara i Sverige, utan som några av Amazons toppvarumärken i Europa.

Amazon är mycket mer än en marknadsplats. För skandinaviska företag är Amazon en chans att nå ut globalt och skapa långsiktiga relationer med kunder. 

Om du också vill ha hjälp att expandera din verksamhet går det kontakta både Andriy (smeandri@amazon.com) och Kevin (keklund@amazon.com)

Börja sälja på Amazon

Här får du veta det mesta om att marknadsföra dina produkter mot kunder över hela världen.

Gå till kunskapssidan

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.