headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Företagarnas politiska strateg Alexandra Hernadi.

Ni är vårt bränsle!

24 mar 2020
Företagarna jobbar på högvarv för att mildra de förödande effekter som coronakrisen orsakar för företagare. Ert bidrag till företagarfolkrörelsen är viktigare än någonsin, säger Företagarnas politiska strateg Alexandra Hernadi.

Just nu är arbetet på Företagarna lite som en nyhetsredaktion i stabsläge. Jag har jobbat som journalist under terrorhot, skolskjutningar och valrörelser där alla kavlar upp ärmarna för att få jobbet gjort. Min nuvarande arbetsplats är inget undantag. Det handlar om allt från täta kontakter med politiker på både riks- och lokalnivå, till debattartiklar, medieutspel, beräkningar av nya krisåtgärder och kampanjarbete i sociala medier för att uppmärksamma beslutsfattare på hur krisen slår mot er, våra medlemmar.

Vår juridiska rådgivning har de senaste dagarna tagit emot dubbelt så många samtal som en vanlig vecka och de företagare som hör av sig har nästan uteslutande frågor relaterade till coronakrisen. Detsamma gäller våra politiska experter som mellan inspel till politiker och tjänstemän också svarar på era frågor och synpunkter om anstånd med skatt, korttidspermittering och många andra åtgärder. Era berättelser är det bränsle vi som påverkar behöver för att förmedla till beslutsfattare varför varje beslut de fattar i detta nu är viktigt för att få Sverige att fortsätta snurra för att övervintra krisen. För det kommer komma en sådan dag när dimman skingras som min kloka kollega tillika vår chefsekonom Daniel Wiberg skriver här: När dimman skingras står historien på företagarnas sida. 

För det står nu helt klart för var och en att detta inte bara är en kris för de offentliga trygghetssystemen med vården i spetsen – Sverige står stilla. Tomma eller stängda kaféer och restauranger, inga ordrar men en strid ström av avbokningar och fortfarande löner, hyror och avgifter som ska betalas. För enskilda företagare handlar det om personliga tragedier som saknar motstycke, när den verksamhet som man under kanske flera decennier har byggt upp raseras.

Men tillsammans med er ska vi klara detta. En viktig förklaring till Företagarnas politiska framgångar över tid är att medlemmarna i Företagarna är så engagerade i opinionsarbetet både lokalt och nationellt. Ert engagemang är i detta nu viktigare än någonsin. Gå med i vår Facebookgrupp för stöd från andra företagare, följ vårt arbete på vår coronasajt och fortsätt att höra av er med era synpunkter och berättelser. Bara så kan vi vara med och skapa bättre förutsättningar för er – med er!

Alexandra Hernadis fem viktigaste påverkanstips:

1. Prioritera och formulera ett mål

Bestäm dig för vad du vill uppnå och sätt ett konkret mål. Hellre ett tydligt mål än flera olika frågor.

2. Ha konstruktiva förslag

Ta fram ett konstruktivt förslag och grunda det på verkliga exempel. Gärna flera exempel eller statistik som går att kvantifiera.

3. Var tydlig och trevlig

Tänk på samtalstonen. Var tydlig och konkret även med kritik men inte anklagande.

4. Hitta gemensamma nämnare

Lös inte bara ditt eget problem utan fundera på hur du kan hjälpa den du vill påverka. Vad behöver politikern du vill påverka och kan ni göra gemensam sak

5. Teama upp

Undersök om det finns bundsförvanter i andra organisationer, på ledarplats i din lokaltidning eller varför inte bland andra företagare, i din egen lokalförening. Ju fler ni är desto lättare är det att påverka.

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap