Business Class i skolan - ett verktyg för att förbättra elevers attityder och inställningar till arbete
Många elever klagar på att dålig studiero påverkar deras hälsa och välbefinnande. Lärarnas sjukskrivningar för utbrändhet och depression har fördubblats på fem år. Många studenter vid lärarhögskolorna hoppar av efter första praktiken med hänvisning till att de ogillar arbetsmiljön i klassrummet. Detta är givetvis inte okej. Eftersom vi också vet att många företagare har svårt att hitta arbetskraft med rätt inställning och attityd till arbetet, ser vi på Företagarna en möjlighet att genom detta projekt vara med och påverka till det bättre.
Så här går det till:
Rektorer på högstadieskolor kontaktas och blir informerade om projektet. Är de intresserade av att delta så bokas möten med skolklasserna, då eleverna får information om projektet. Eleverna har en omröstning om ifall de ska delta eller inte och röstar minst 75% ja till att bli en Business klass, så ställer de upp på att följa de fyra grundläggande rutinerna för arbete, som är:
- Komma i tid
- Ta emot information
- Utföra sin arbetsuppgift
- Arbeta hela arbetstiden
Vid varje terminsavslutning får alla elever som undertecknat överenskommelsen ett intyg från Företagarna om att de har gått en termin i en Business klass. Intyget visar att eleven har rätt attityd till arbete och är ett komplement till skolbetyget som visar elevens kunskaper. Representant från Företagarnas lokala förening kan vara med och dela ut intygen.
Nyckeln tror vi är att få eleverna att göra en överenskommelse sig emellan om att alla i klassen ska följa de fyra grundläggande rutinerna för arbete. Intyget som eleverna får är en merit att visa upp när man till exempel söker sommarjobb eller praktikplats, med näringslivet (Företagarna) som avsändare. Särskilt viktigt kan intyget vara för den som inte hunnit skaffa sig någon referent.
Staffan Johansson, med sitt företag Staffans Utbildningsbolag AB, står bakom konceptet och genomförandet. Staffan har en bakgrund som lärare och har utvecklat konceptet, då han har sett att det är ett verktyg som idag saknas i skolan. De föreningar som kommer att bli berörda, dvs i de kommuner där det finns skolor som har tackat ja till att delta i projektet, kommer att ha möjlighet att bli involverade.