headphones newspaper video-player

Jobbskaparna 2019 Moa Gürbüzer

Moa Gürbüzer har sett alkoholens baksida som familjeterapeut. Fast besluten att göra något för alla som far illa av missbruk har hon vänt upp och ner på föreställningarna om vad som är ett gott vin. Moas vision är att ett glas med eller utan alkohol ska svara en lika naturlig fråga som kaffe med eller utan mjölk.

Se Jobbskaparna-filmen med Moa Gürbüzer 

När Moa Gürbüzer startade MRG Wines för sex år sedan hade hon inga erfarenheter av vare sig företagande eller vinbranschen. Men likt andra framgångsrika företagare hade hon sett ett problem, funnit en lösning och gav allt. I dag säljs MRG Wines alkoholfria viner både i Sverige och utomlands och företaget omsätter trettio miljoner kronor. Snart lanseras en prosecco och även en gin är på väg – båda givetvis utan alkohol. I takt med att produktutbudet breddas kommer MRG Wines att byta namn till Oddbird.

− Det finns likheter mellan entreprenörskap och traditionellt socialt arbete. Båda handlar om att serva någon och erbjuda lösningar på ett problem. Som familjeterapeut jobbar man på individnivå. I rollen som företagare vill jag ta ansvar för ett samhällsproblem och bidra till att lösa det på strukturell nivå, säger Moa.

Framgång är aldrig given. Det var många som inte trodde på Moas idé om att sälja alkoholfritt vin som är så bra att ingen behöver ursäkta sig för att man väljer det. Hon har beskrivit ett tidigt möte med Systembolaget som att hon nog framstod som en socialtant som gått vilse. Men det visade sig vara tvivlarna som inte förstått potentialen i den alkoholfria trenden som MRG Wines i högsta grad varit med om att skapa.  

− Jag tycker att alkoholfritt är Sveriges tråkigaste ord. Det finns hos många en föreställning om att det inte är drycker som är goda i sig. Min vision är att alternativ utan alkohol ska finnas där folk får frågan om vad de vill dricka och att med eller utan alkohol ska vara lika naturligt som att frågan om man vill ha kaffe med eller utan mjölk.

Ibland får Moa frågan om inte alkoholfria viner kan vara en inkörsport till alkohol, men hon tror inte det.

− Man kan vända på det och säga att de som introduceras till goda drycker utan alkohol får andra dryckesvanor från början. Trenden med mousserande tryck är stark och försäljningen har sjudubblats i volym under de senaste fem åren i Sverige. Jag skulle vara mer orolig om själva flaskan kan få någon som har problem med alkohol att bli frestad, men det ser vi inte.

I takt med att fler och fler har fått upp ögonen för MRG Wine har det infunnit sig många tillfällen för Moa att skåla. Hon har blivit utsett till Årets nybyggare av kungen och Årets kvinnliga stjärnskott av EY. Det alkoholfria mousserande vinet har hittat in till franska ambassadens tillställningar i Stockholm och företaget är dryckespartner till Porsche. Moa har också en podd som heter Med eller utan

− Det som gör mig mest stolt är när personer hör av sig och berättar att våra produkter räddat deras äktenskap, fått dem att umgås mer med sina barn och bidragit till att de fått sundare dryckesvanor. Under en middag som vi sponsrade gick serveringspersonalen laget runt och serverade vin med eller utan alkohol. Det blev en inkluderande känsla under middagen som alla kunde ta på, säger Moa.

Som jobbskapare önskar Moa att inkörsporten till arbete vore öppnare för småföretag. Det är ett stort steg att anställa de första medarbetarna och som arbetsgivare tar man på sig ett stort ansvar.

Moa har varit medlem i Företagarna i 6 år.

Spridbild4.png

Sprid och dela kampanjen om du också är stolt över alla jobbskapare som finns i Sverige. 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD