För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Min partner går mig på nerverna! #företagarpodden 125

Hur gör man om ens kompanjon i företaget vägrar ta till sig av kritik? Snacka runt eller ge upp? Dessutom: Almedalstips, företagarpolitik och årets första sommargäst!

Veckans lyssnarfråga (läs hela längre ner på denna sida) kräver svar på både ett psykologiskt och teoretiskt plan. Vad gör man när en tyst konflikt blossar upp med en partner? Är det värt att kämpa vidare eller ska man satsa på annat?

För att driva företag med en kompanjon är inte alltid lätt, särskilt inte om man har olika syn på hur verksamheten ska drivas. Hur argumenterar man för att övertyga? Günther och Julia ger tips på både en snabb lösning och en som kräver lite merarbete. Dessutom får du veta hur man enkelt gör en marknadsundersökning för café eller restaurang.

Dessutom denna gång:

Det är mitt i sommaren och för den som vill påverka politiskt är Visby och Almedalen ett vanligt tillhåll nästa vecka - på gott och ont. 

Vilka frågor tycker Företagarna är viktigast att snacka om? Vad skulle Günther säga om han fick hålla sitt alldeles egna partiledartal? Och hur gör man för att få mingla med Julia eller Günther i nästa vecka? Dessutom träffar vi en hemlig (?) sommargäst i Visby - intervjun kommer nästa veckas avsnitt. Eller ses vi där? (Hint om vem, läs Företagarnas program här)

Sommargästen: Ibrahim Naji

Och så drar vi igång en serie med sommargäster! Denna vecka träffar vi Ibrahim Naji. Ibrahim har en vision om att modernisera det globala skolsystemet, via Realedu – en plattform där elever löser reella problem i näringslivet, kopplat till FN:s 17 globala mål. Missa inte!

Läs också en intervju med Ibrahim här.

 

Veckans lyssnarfråga: Partnerns slarv med marknadsföringen sänker varumärket – hjälp!

Jag driver ett mindre företag med en partner, där jag har en mer tillbakaträdande roll medan hon driver verksamheten i det dagliga. Vi har lite olika syn på hur viktigt det är med marknadsföringen och dess utformning.

Dvs hon tycker att det viktiga är att det är gott det vi serverar (vi har ett företag inom matservering kan man säga, vill inte vara för detaljerad ifall någon skulle känna igen sig) medan jag vill tänka mer på varumärket. Jag skulle vilja satsa betydligt mer på marknadsföring tex annonsering, snygga menyer, inredning etc eftersom jag är övertygad om att det gör att vi kommer att få fler kunder. Och att det vi gör är enhetligt och proffsigt.

Hon är dock helt säker på att det räcker med att maten är god, vem bryr sig om menyerna är gjorda i WordArt med töntiga bilder a. la 1997 och hon vägrar lägga en sekund på att förbättra detta, tar det ej på allvar. Jag hade gärna skött allt sådant själv men har dels tidsbrist då jag har ett annat företag att sköta också, och dels så gör hon ändå som hon vill så snart jag vänder ryggen till. Vilket gör att mycket ser ut som skräp om vi ska vara ärliga ;) Från skyltar med stavfel till gardiner.

HUR ska jag få min kompanjon att förstå att vi BEHÖVER lägga mer pengar/tid på marknadsföringen/varumärket?

Till saken hör att vi inte har några större pengar att lägga ut detta. Verksamheten går okay men kunde gått betydligt bättre om vi skulle kunna förbättra varumärket tror jag. Jag är ingen person som vill starta bråk heller och vår relation är helt ok i övrigt.

Vore jättetacksam för hjälp med argument och hur jag får detta att funka.

Vänliga hälsningar, Anonym

Ja vad säger #företagarpodden? Hör svaret i avsnitt 125!

Ställ din egen fråga i formuläret på denna sida eller skriv på Instagram eller Twitter under #företagarpodden!

Taggar
Riks
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.