För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Mer nyheter om och för företagare - klicka här!
Artikeln är en annons
Gulfem Toygar, vd Amazon Sverige

AI och hållbarhet nästa stora steg för e-handelsbranschen i Sverige

Gulfem Toygar, vd för Amazon Sverige, berättar om företagets etablering i Sverige och de fördelar det innebär för svenska företagare. Hon lyfter fram den globala kundbasen, verktyg och tjänster för försäljningsökning samt Amazons satsning på hållbarhet.

Som Sverigechef för Amazon.se, hur har det varit att etablera bolaget i Sverige?

– Det har varit fantastiskt lärorikt och spännande, alla etableringar har förstås sina utmaningar och barnsjukdomar men ett par år in kan vi se vilken skillnad vi gör. Bara under 2022 skapades 2 000 nya jobb hos små och medelstora bolag som säljer på Amazon samtidigt som exportvärdet på försäljningen uppgick till över en miljard kronor.

Vilken nytta kan svenska företagare dra av att finnas på Amazon?

– Först och främst betyder en närvaro på Amazon att man får tillgång till en global kundbas. Hos oss samlas kunder från hela världen som söker efter produkter av hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser vilket ger fantastiska möjligheter att synas.

Sedan erbjuder vi också en rad verktyg och tjänster till alla säljpartners som kan hjälpa till att öka synligheten för produkterna, hantera försäljningen och expandera verksamheten globalt på ett smart sätt, där vi bland annat stöttar genom egna logistiktjänster och lösningar.

Vad tror du är nästa stora steg för e-handelsbranschen i Sverige, och hur kommer Amazon att anpassa sig för att möta det?

– Vår grundfilosofi är att vi är övertygade om att en kundcentrerad affärsidé med högkvalitativa produkter till bra priser är en grundförutsättning för att lyckas. På Amazon är vi ”customer obsessed” vilket betyder att vi lyssnar på våra kunder på ett ibland kanske till synes nitiskt sätt, det har hänt många gånger att vi fått feedback på en sak från en kund och därefter ändrat för alla. Utöver det ser jag två saker, AI och hållbarhet, två delar vi arbetat väldigt dedikerat med länge.

Berätta mer om hur Amazon arbetar med att minska sin klimatpåverkan

– Vi är fast beslutna att till 2040, tio år innan Paris-avtalets uppsatta mål, vara klimatneutrala. För att lyckas med det genomför vi nu stora investeringar i att både investera i hållbara energiprojekt, minska våra utsläpp och öka andelen förnybar energi som vi använder i vår verksamhet.

När det gäller transporterna i Sverige har vi infört en rad initiativ för att minska vår klimatpåverkan, inklusive en successiv övergång till eldrivna leveransfordon. Vi har också arbetat med våra leverantörer för att minska miljöpåverkan genom hela leveranskedjan, från produktion till leverans. Vi tror att dessa åtgärder är viktiga för att bidra till en mer hållbar framtid för både vår verksamhet och samhället som helhet.

Vad tror du är de vanligaste missuppfattningarna svenska företagare har om att sälja på Amazon?

– Svårt att säga, men kanske att det skulle vara svårt eller komplicerat att sälja på Amazon. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, vi har en mängd skräddarsydda verktyg och tjänster som gör det enkelt för företagare att komma igång och snabbt nå en global kundbas. Vi erbjuder också omfattande stöd och utbildning för företagare som vill utveckla sin verksamhet på Amazon.

Vad planerar Amazon för framtiden i Sverige?

– Vi ser fram emot att fortsätta att utöka vår verksamhet i Sverige, erbjuda svenska företagare nya möjligheter och samtidigt bidra till svensk ekonomi och välfärd. Vi kommer att fortsätta att investera i att utveckla vår marknadsplats och erbjuda våra företagskunder innovativa verktyg och tjänster som hjälper dem att expandera sin verksamhet.

Slutligen, vilket råd skulle du ge till svenska företagare som funderar på att börja sälja på Amazon?

– Att inte vänta! Amazon låter företagare nå ut till en internationell kundbas och vi är stolta över att erbjuda ett stort utbud av verktyg och tjänster som hjälper företagare att lyckas. Vi vet att svenska företag har mycket att erbjuda och vi ser fram emot att stödja deras tillväxt och framgång.

Börja sälja på Amazon

Här får du veta det mesta om att marknadsföra dina produkter mot kunder över hela världen.

Gå till kunskapssidan

Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.