För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Spana i framtidens företagare

Maria Mattsson Mähl tipsar om det enklaste sättet att ta reda på hur dina kunder, leverantörer och anställda kommer tänka och agera i framtiden.
Maria Mattsson Mähl, krönikör.

Det enda vi vet helt säkert är att framtiden inte kommer att se ut som i dag. Och ska man vara relevant som företagare och entreprenör gäller det att hänga med. Att spana in i framtiden är svårt och det finns flera olika strategier. Större företag eller myndigheter kan beställa omfattande rapporter av analysföretag. Jag har läst många sådana, men jag måste säga att jag sällan blir imponerad.

Min främsta källa till informationsinhämtning är att vara ute i fält. Att träffa nya människor, se nya kulturer och prata med andra företagare för att förstå olika affärsidéer. Mötet med andra människor är en viktig källa till att förstå samtiden och framtiden. Just därför är ungdomars funderingar och strategier mer intressanta än de rapporter som beskriver fakta, statistik och trender från de senaste åren.

De senaste åren har jag därför blivit allt mer intresserad av Ung företagssamhet. Av flera skäl. För det första är det inspirerande att se hur unga människor mobiliserar fokus, tid och energi för att på kort tid få i gång ett företag inom ramen för ett skolämne. För det andra är det nästan överväldigande att se vilken kavalkad av tjänster och produkter som går att uppbringa med lite fantasi. Men det främsta skälet är att dagens skolungdomar är morgondagens företagare, kunder och leverantörer. Hur de tänker och agerar säger mycket om framtiden.

Min främsta källa till informationsinhämtning är att vara ute i fält. Att träffa nya människor, se nya kulturer och prata med andra företagare för att förstå olika affärsidéer.

I år har jag förmånen att vara rådgivare åt två UF-företag. De är väldigt tacksamma över att jag prioriterar att diskutera SWOT-analyser och logistikproblem med dem någon timma varje månad under läsåret. Jag försöker förklara att de gärna får höra av sig mer och att det är jag som lär mig och inte tvärtom, men de ser inte helt övertygade ut.

Den starkaste trenden bland årets UF Företag tycks vara hållbarhet. Återvinning i alla dess former dyker upp i både tjänster och produkter. Klimatmedvetenheten har slagit igenom stort, precis som delningsekonomin. Om någon undrar varför detaljhandeln har problem, betänk då vad som händer när de här tjänsterna och produkterna dyker upp på marknaden…

Mitt hetaste tips är att du besöker SM i Ung företagssamhet den 7 maj och spanar in framtidens spännande företagare. Det är nämligen enklaste sättet att ta reda på hur dina kunder, leverantörer och anställda kommer tänka och agera i framtiden. Håll utkik efter fiffiga marknadsföringsstrategier, produkter och målgrupper! Och glöm inte att ställa följdfrågor, för det är inte alltid så som det ser ut vid första ögonkastet.

Maria Mattsson Mähl
Entreprenör, senior rådgivare
krönikör på foretagarna.se

Taggar
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.