För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

4 myter om hur (lätt) det är att starta företag på nätet

Om du funderar på att starta ett internetbaserat bolag – ha koll på dessa vanliga myter.
Digital företagare? Foto: Shutterstock

Shawn Porat, vd på Fortune cookie advertising, ett av USA:s stora nätbaserade bolag, avslöjar i en Forbes-artikel vad han tycker är de allra största myterna om att starta ett företag "på nätet".

1. "Du kan arbeta deltid men tjäna heltid"

Precis som alla andra nystartade företag behöver internetbaserade bolag din totala uppmärksamhet och hårt arbete, särskilt första åren. Självklart får du ha som mål att någon dag se pengarna rulla in utan större ansträngning, men om du tror att det kommer hända snabbt lurar du dig själv.

2. "Det är enkelt att sälja online, tack vare sociala medier"

Även om marknadsföring i sociala medier är grundläggande för dagens företag är det inte alltid idealiskt för direkt försäljning. Många kunder använder Facebook, Twitter och andra sociala nätverk för skojs skull och vill inte bli överösta med köpbudskap där.

Räkna inte heller med att din personliga krets i sociala medier är den samma som ditt företags målgrupp, du kommer få bygga upp ett nytt nätverk.

Däremot är sociala medier bra för att skapa en kontakt med din publik, bygga varumärke, få ut e-maillistor och kanske också att använda som kundserviceplattform.

3. "Det är gratis att starta ett företag online"

Precis som många myter innehåller denna ett korn av sanning. Det är billigare att starta en webbaserad verksamhet än en som ska byggas tegelsten för tegelsten. Du kan, åtminstone inledningsvis, slippa många extra kostnader, till exempel butikslokaler. Har du kunskapen kan du helt gratis faktiskt bygga hela företaget själv med din dator.

Men de flesta företag behöver många kompontenter, som en bra webbsida, smarta texter, närvaro i sociala medier, kundtjänst och inte minst marknadsföring. Hur du än ser på saken kommer ditt företag kräva en investering i antingen pengar eller mängder av tid.

Så även om ett nätbaserat företag är relativt billigt att få igång är det en överdrift att säga att det är gratis – speciellt om du räknar alla timmar du lägger på det.

4. "Allt kan automatiseras"

Tryck på knappen och systemet gör jobbet – frestande att tänka på. Och javisst, det finns många applikationer och plattformar som mäter, automatiserar utskick, erbjuder nästan-färdiga hemsidor och knuffar dig en bra bit på vägen.

Men ska du verkligen lyckas med ditt företag kommer du behöva vara mer hands-on, när det kommer till allt från marknadsanalyser och innehållsskapande till kundservice.

Detta gäller inte minst när det gäller strategisk planering kring hur dessa områden ska bidra till att företaget når sina mål. Allt eftersom tiden går kan du automatisera och outsourca  allt mer, men gör du det för tidigt kan det hindra ditt företags färd framåt.

Källa: Forbes.com

Taggar
Riks Guide
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.