För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Duon bakom Madame Chic Kosmetika är Årets Företagare i Vara

Publicerad 9 mar 2023
Under Årets Företagarfest i Vara delades de prestigefyllda utmärkelserna Årets Företagare och Årets Unga Företagare ut. Det blev Sarah och Ronny Bergqvist, med sitt företag Madame Chic Kosmetika, som utsågs till Årets Företagare i Vara 2023.                                                                                                                  – Vi blev väldigt berörda, glada och otroligt stolta när vi fick ta emot priset, säger Sarah och Ronny.

De äkta makarna Sarah och Ronny driver sin fabrik i Vara, där de tillverkar hudvårds- och hårvårdsprodukter under varumärket Madame Chic Kosmetika. Utöver det tillverkar de också private label åt andra hudvårdsmärken.

– Det blir en bra kombination för oss, eftersom vi på så sätt kan göra bättre inköp och få ett mer fördelaktigt pris på de råvaror vi köper in. Att producera åt andra är kanske den del av företaget som växer snabbast och ger bra omsättning men marginalerna blir förstås inte lika bra som när vi säljer under vårt eget varumärke, säger Sarah.

Paret köpte företaget 2014 men varumärket har funnits sedan 1972. När de tog över satsade de allt på att modernisera och bygga upp företaget.

– Vi kände båda att det var dags att göra något nytt och när vi fick frågan om att köpa upp Madame Chic så kändes det helt rätt, även om många undrade vad vi höll på med. De första åren var tuffa men efter tre-fyra år vände det och sedan började det gå bättre och bättre.

Sarah och Ronny avslöjar att det inte alltid är lätt att vara äkta makar och driva företag ihop men tycker att fördelarna överväger.

– Som personer är vi väldigt olika och vi har helt olika bakgrund, vilket vi med tiden har lärt oss att hantera på ett bra sätt, säger Sarah med ett leende.

Nya säljkanaler en framgångsfaktor

– När vi tog över företaget började vi jobba med återförsäljare på ett annat sätt och har öppnat upp andra säljkanaler, säger Ronny.

Sarah berättar att hela deras återförsäljarnät bygger på att alla är microentreprenörer som säljer deras produkter under varumärket Madame Chic.

– Det är något jag brinner väldigt mycket för, att det ger möjlighet för så många att utvecklas och se sin egen potential, säger hon.

Företagets riktning har varit tydlig från start; att aldrig tumma på kvaliteten.

– Det är svensk kvalitet som vi producerar och vi är väldigt noggranna med kvalitetskontroller i produktionen, vilket har gett oss och våra produkter ett bra rykte. Andra framgångsfaktorer är att vi har fler ben att stå på, att vi sprider riskerna och att vi är väldigt nära och närvarande med alla våra återförsäljare. Sarah är jätteduktig på att nätverka och hålla kontakt med återförsäljarna på daglig basis och vi har mycket utbildningar för dem, säger Ronny.

Fotbad ett stående inslag under veckomöten

– Sarah har personalansvaret men vi har ju båda nära kontakt med våra anställda, som är fem personer utöver oss två. Vår personal skulle troligtvis svara att vi har roligt på jobbet och högt i tak, samt att vi gör kul saker vid sidan av jobbet, säger Ronny.

Sarah berättar att de har ett gemensamt veckomöte varje tisdag, då de samtidigt sitter i fotbad    med Madame Chicprodukter, vilket är uppskattat av alla anställda.

– När det kommer till personliga egenskaper är jag är den som fattar snabba beslut (oftast rätt men ibland fel) medan Ronny är mer analytisk och eftertänksam. Vi är båda väldigt lyhörda och lyssnar på våra återförsäljare och vad de tycker att vi bör utveckla för produkter, säger Sarah.

Ett vanligt veckomöte hos Madame Chic Kosmetika.

 

Hållbarhet är hjärtat i verksamheten

Företaget har valt att ta bort alla yttre förpackningar, som ett sätt att minska sitt klimatavtryck.

– De är ju helt onödiga då de oftast slängs direkt. I så lång utsträckning det går använder vi ekologiska och naturliga råvaror som är helt nedbrytbara. Vi har sedan vi tog över företaget ifrågasatt råvaror som var vanliga inom kosmetikbranschen förr, säger Ronny.

Sarah berättar att de är noga med vilken typ av el de använder för att driva sin fabrik och att de har elbilar i företaget.

– Vi har också investerat i en filtreringsutrustning för att rena vattnet till våra produkter, vilket gör att vi kan minimera stora transporter. Vi kallar vår hudvård närproducerad och använder så lokala råvaror som möjligt. Det är inte alltid möjligt men i de fallen det går. Exempelvis har vi en havreolja från västsvenska gårdar och karragentång från västkusten. För oss är hållbarhet hjärtat i verksamheten.

Satsningar för att öka produktionen

– Vi är väldigt långsiktiga i vår satsning och vi har planer på att fortsätta växa. Som ett led i det har vi gjort stora investeringar i utrustning, för att kunna öka vår produktion och hinna ta hand om alla de förfrågningar vi får. Sedan är det ju en utmaning att hitta personal och vi behöver också lära upp vår personal i fabriken. Målsättningen är ändå att vi ska dubbla omsättningen om tre år, avslutar Sarah.

Juryns motivering:

Dessa företagare förtjänar en stor hyllning för deras framgång med sitt bolag. De har genom sin passion, hårt arbete och dedikation byggt upp företaget till vad det är idag. Genom att erbjuda kvalitetsprodukter, aldrig tumma på kvalitén och ge en personlig touch har de lyckats öka företagets omsättning år efter år. Deras innovation och förmåga att anpassa sig till marknadens förändringar har gjort företaget till en av branschens mest framgångsrika. De har inte bara ökat företagets omsättning år efter år, utan de har också visat ett starkt engagemang för samhället genom att stödja lokala föreningar, Barncancerfonden och genom att hjälpa utsatta kvinnor i Moldavien. Dessutom har företaget nyligen nått Trippel-A rating (AAA), den högsta kreditvärdigheten från Bisnode - Dun & Bradstreet. För att öka sin produktionskapacitet ytterligare installerade de nyligen en helt ny, automatisk fyllningslinje. Detta visar på deras engagemang för att fortsätta växa och utveckla företaget framåt.

 

Fler nyheter från Företagarna