För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Unga Företagare i Borås utmanar gamla normer

Publicerad 9 dec 2021
Årets Unga Företagare i Borås är duon bakom e-handelsbolaget Ciszere, Johan Forsberg och Andreas Nyberg.                                                                                 – Vi ser att vår resa bara har börjat, säger Johan Forsberg.

Vi ställde några frågor till Johan Forsberg, vd på Ciszere, om framgångsfaktorer och framtidsplaner.

 Berätta om företaget Ciszere, vad gör ni?

– Ciszere är en e-handel och ett digitalt varumärke som säljer herrkläder online. Företaget utmanar den traditionella modebranschen genom att genomgående arbeta med digitala affärsstrategier. Genom digitaliseringen kan bolaget sälja direkt till slutkund och erbjuda sina kunder snabbare och mera pricksäkra trender till konkurrenskraftigare priser. 

Vad tror du är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?  

– Vi vet om att vi verkar i en konkurrensutsatt bransch men genom att utmana gamla normer och genom att aktivt arbeta med nya digitala kanaler har vi lyckats nå ut till en ung och nyfiken målgrupp som vill handla sina kläder online och som vill identifiera sig med ett varumärke som kommunicerar på de plattformar som de befinner sig på.  

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet?  

– Hållbarhet är en stor och viktig fråga inom textilindustrin. För oss handlar det mycket om att faktiskt producera kläder som håller, över tid. Vi arbetar aktivt med att ta fram plagg som har en design som håller i flera säsonger samt arbetar med kvaliteter som gör att du kan använda plagget i flera år för att sedan kunna säljas på second hand. Sedan är vi medvetna om att vi är ett ungt bolag och vi tittar alltid på sätt att förbättra oss. Exempelvis har vi tagit fram en limiterad kollektion med "deadstock" tyger. Det är tyger som har blivit över ifrån andra varumärkes produktioner. Denna kollektion producerade vi även lokalt i Sverige. 

Vilken är din största styrka som företagare?  

– Med en bakgrund från elitidrotten så måste jag nog ändå säga att aktivt arbete med målsättningar och teamwork. Genom idrotten har man fått lära sig den hårda vägen. Jag har sedan ung ålder lärt mig hantera hård konkurrens, att prestera som bäst när det gäller och att aldrig ge upp. Detta är någonting som vi alla grundare har tagit med oss in i verksamheten. 

Hur skulle dina medarbetare beskriva dig som företagare och ledare?   

– Jag tror de skulle säga att jag är lugn och sansad med stor envishet, även på snudd till nördig. Jag har ett stort intresse för e-handel och dess bakomliggande system och uppbyggnad. 

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter med företaget? Finns det planer på att växa?

– Vi ser att vår resa bara har börjat. Vi har nu bevisat att vår affärsmodell håller och är skalbar. Nu ska vi ta nästa steg ut i Europa och bli en modern utmanare, på riktigt. Spännande tider framöver alltså, avslutar Johan Forsberg.

 

Vinnarmotivering:

Att förvalta och föra vidare det textila arvet är en stor utmaning som kräver ödmjukhet och finess. Årets Unga företagare har tagit sig an den utmaningen med stor entusiasm och har verkligen lyckats. Med ullsaxen som vapen klipper Årets Unga Företagare overshirts och trendiga skjortor i parti och minut. Grattis Johan Forsberg och Andreas Nyberg!

Fler nyheter från Företagarna