Arvid Axlands vassa entreprenörsknep: "Så blir du framgångsrik"

Eva Cooper, regionchef på Företagarna och moderator, menar att corona har skapat nya förutsättningar för den som vill göra affärer. Dessutom har pandemin påskyndat förändringar som redan var på väg.
- Nu mer än någonsin finns det goda möjligheter att som företagare spela en viktig roll i andra människors liv, säger Cooper och lämnar över ordet till talaren Arvid Axland.
"Ni är upplevelsedesigners"
Axland kallar företagare för upplevelsedesigners. Han menar att allt som en företagare säger och gör skapar en upplevelse för omgivningen.
- Mitt mål är att göra er medvetna om detta så att era företag och även ni själva som människor kan växa.
Fokusera på rätt saker
Arvid menar att många entreprenörer lägger störst fokus på kvalitéten på sina produkter och tjänster men poängterar det som faktiskt är viktigast:
- Det kommer alltid finnas konkurrens men upplevelsen är det som får era kunder att minnas er, säger han och tillägger:
- Forskning bekräftar detta. De beslut vi tar, gör vi baserat på en känsla, för det är så våra hjärnor är konstruerade.
Kundupplevelsen viktigast
Det är viktigt att tänka på hur man gör för att leverera en bra och positiv upplevelse. Under pandemin har så mycket som två av tre företag minskat sin kommunikation samtidigt som hela 92 procent av konsumenterna efterfrågar mer av det.
- Det är nu chansen finns att knyta an till kunder och omvärlden. Så att man står redo när vindarna vänder, säger inspiratören.
2018 lanserade Arvid Axland succéboken Jakten på känslan, som innehåller många verktyg och goda råd till företagare som vill utveckla sina verksamheter. Föreläsningen uppskattades av de många medlemmarna som deltog.