För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Ett jättekliv för digitaliseringen”

Publicerad 24 feb 2021
På onsdagsmorgonen gästade Företagarnas vd Günther Mårder Nyhetsmorgon för att prata om hur pandemin förändrar företagande och arbetsmarknaden.

Det har snart gått ett år sedan coronaviruset på allvar kopplade greppet om samhället och ställde det mesta på ända.

− Många företagare har upplevt sin största kris under sin företagarkarriär, sade Günther Mårder i Nyhetsmorgon.

Han passade även på att skicka en fråga vidare till finansminister Magdalena Andersson inför hennes deltagande i samma program, apropå att många företagare upplever frustration över trögheten i utbetalningen av utlovade krisstöd.

− Vilka åtgärder tänker finansministern göra för att pengarna ska nå fram?

Företagare ser möjligheter

Trots frustrationen i företagarleden är det många som blickar framåt. Samtalet i Nyhetsmorgon kretsade kring hur företagare föder nya idéer och anpassar sig till samhällsförändringar som snabbats på av pandemin.

− Den digitala mognaden har blivit större. På ett år har vi gjort en resa som annars skulle ha tagit två tre år, sade Günther Mårder.

Privatliv och arbetsliv

En påtaglig effekt av pandemin är att gränserna mellan arbetsmarknad och privatliv har suddats ut. Många företagare har varit oroliga för att hemarbete skulle slå mot produktivitet, men har i stället blivit positivt överraskade.

− Man ser att medarbetare klarar av att fokusera och leverera. Men många vittnar om att innovationsklimatet på företaget blivit lidande eftersom spontana kreativa möten inte blir av, sade Günther Mårder.

Börja omskolning

Förändringen har fört med sig nya sätt att förhålla sig till sin arbetsplats och sina kollegor som kommer att finnas kvar även efter restriktionerna hävts och ändrat andra beteenden, som hur vi handlar och styr vår konsumtion. Att analysera det är viktigt för alla.

− Hur kommer de förändrade beteendena att cementeras? Hur slår de mot det jag gör? Vad finns det för andra fenomen att ta fasta på? sade Günther Mårder.  

Nya branscher

Günther Mårder uppmanade alla att göra sin omvärldsanalys tillsammans med vänner.

− Vad är det för observationer ni gör i samhället, sade han och exemplifierade med hundar.

Många har skaffat hund under pandemin när man är hemma. Vad gör det i förlängningen? Det kommer att påverka behovet av hudpassning och många tjänster och varor. Det finns mängder av sådana observationer inom olika områden att göra och förhålla sig till.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna