För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Se upp för ett enkelt handslag

Publicerad 23 feb 2023
Se alltid till att ha överenskommelser svart på vitt för att undvika missförstånd och tvister, råder Stefan Lundgren.

Var lyhörd för kundens behov, men stenhård i frågor om att ta betalt. Det rådet ger Stefan Lundgren som driver företaget Norrlands bygg och design i Skellefteå. Han har egna erfarenheter av att inte få betalt för utfört arbete. Något som både tär på energin och den egna plånboken.

− För mig som småföretagare svider det att behöva ligga ute med flera hundratusen kronor för att en kund vägrar betala, säger han.  

Enligt Stefan Lundgren är hantverkare i byggbranschen extra utsatta eftersom de ofta utför arbete hemma hos kunderna.

− En verkstad kan ju hålla på bilen om kunden inte betalar, men om vi gör om hemma i huset hos kunden så har vi ju inget att sätta emot, säger han.

Hur formulerar jag en betalningspåminnelse?

Ha allt svart på vitt

Norrlands bygg och design hjälper kunder med deras drömbyggen och lägger stort fokus på att skapa ett resultat som stämmer överens med de känslor kunden vill att bygget ska väcka, oavsett om det är en ny altan eller ett badrum. Det roligaste är att få kunderna att inse vilka möjligheter som finns och leverera deras dröm.

stefan-lundgren-snickare-skelleftea.jpg

− Jag och killarna jobbar tajt ihop. Jag är mer kollega än chef och vi bestämmer tillsammans vilka projekt vi vill ta oss an, säger Stefan Lundgren.

Han är noga med att påpeka att de allra flesta kunder är trevliga och bra att ha att göra med. Däremot uppstår det ibland diskussioner om vad som egentligen kostar pengar. Det är när sådana samtal spårar ur som det blir problem.

− Det gäller att ha allt på papper, svart på vitt. Särskilt om man jobbar på löpande räkning som oftast blir billigast i längden för kunden. Det finns system som gör att kunden kan signera överenskommelser direkt via mobilt bank-id och det gör att man undviker tolkningstvister längre fram, säger han.

Vad kan jag göra när kunden bestrider slutfakturan?

Hantverkare är inte myglare

Vanliga frågor är om kunden verkligen ska betala för en servicebil och om sågblad och andra förbrukningsvaror verktyg verkligen ska faktureras. Många tänker inte heller på att den som utför jobbet ska ta sig till och från kunden.

− Man måste kunna se helheten. En servicebil innehåller verktyg för flera hundratusen kronor och även ett snabbjobb innebär restid, säger Stefan Lundgren.

Det värsta han vet är när folk har inställningen att firman är ute för att luras och tar alldeles för mycket betalt.

− Det är inte roligt när folk behandlar en som om man vore en fuskare och myglare. Sådana personer ska alltid hålla på och pruta på allt, som om vi inte skulle ge dem ärliga offerter och fakturor, säger han.

Vad gäller om man har muntliga avtal för entreprenad?

Varningssignaler

Förutom att se till att ha allt på papper eller digitalt och signerat finns det enligt Stefan Lundgren några varningssignaler att vara uppmärksam på.

− Om en kund säger att de inte har pengar just nu men att man ska lita på att de betalar nästa månad gäller det att dra i nödbromsen och skydda sig själv, säger han. 

Norrlands bygg och design fakturerar kunden så fort de fått materialet som beställts. Kan inte kunden fakturera så kan inte heller företaget utföra jobbet.

− Det är mänskligt att vilja vara snäll, men det gäller att se till företagets bästa. Om kunder inte betalar äventyras ju jobbet för många, säger han.

Är jag fri att sätta upp betalningsvillkor?

Fler nyheter från Företagarna