För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Sveriges mest kända lastbilschaufför: Från Aitikgruvan till Dakar

Publicerad 9 feb 2023
Hon hade siktet inställt på jobb inom industrin. I stället tog hon lastbilskörkort och startade eget. I dag har trucker-influeraren Angelica Larsson 1,7 miljoner följare i sociala medier och delar sin tid mellan Aitikgruvan och event ute i världen.
Truckerinflueraren Angelica Larsson tar emot tidningen Företagarens team under arbetspass vid Aitikgruvan – cirka 15 kilometer utanför Gällivare. Bläddra för att se fler bilder. Foto: Paulina Holmgren.

Klockan är halv elva på förmiddagen och det har precis ljusnat vid Aitikgruvan utanför Gällivare. Vid en barack som fungerar som fika- och lunchrum klätt-rar Angelica Larsson vant upp i den gula bjässen som står parkerad utanför, en CAT 777-truck med släp för att kunna frakta runt de allra största fordo-nen när de behöver service eller flyttas runt.

Så länge hon kan minnas har stora maskiner funnits kring henne under uppväxten utanför Gävle, i Älvkarleby. Pappa Jan driver företaget Skuggans Gräv och Schakt.

– Han kallas Skuggan eftersom han är så smal, skrattar Angelica Larsson.

På gymnasiet läste hon till maskinoperatör inom industrin, men lagom till studenten var låg-konjunkturen ett faktum och jobb växte inte på träd. För att hjälpa till i pappas företag tog hon truckkort. Då föddes också idén om att ta lastbils-körkort. Jobb på ett åkeri hemma i Gävle följde och Angelica Larsson stormtrivdes. Samtidigt krossade hon fördomar på löpande band i sin nya bransch, som tjej och dessutom 1,54 cm lång.

”Jag blir så glad när tjejer från olika länder berättar att de fastnat för yrket efter att de inspirerats av mig”

Rekordsbrist på förare

Hon delade sin vardag på Instagram, Facebook och Youtube. Följarskaran växte och med det följde allt fler frågor om samarbeten. Det blev drivkraften för att starta eget 2019. Under 2020 handplockades Angelica Larsson som en av yrkes-förarna i premiärsäsongen av tv-satsningen från Sveriges Åkeriföretag, Svenska Truckers, som sänds på TV3 och Viaplay. Säsong 7 är på gång, allt för att locka fler till yrket. Vilket behövs.

– Det är rekordbrist på förare i Norrbotten, kon-staterar Angelica Larsson som själv flyttade från Gävle till Gällivare för två år sedan.

200 nya chaufförer

Aldrig förr har efterfrågan på lastbilschaufförer varit så stor i länet. Bara under det närmaste året behövs drygt 200 nya chaufförer i länet, rappor-terade SVT nyligen. I hela Sverige behövs 6 400 lastbilsförare enligt TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Och då är inte gruv-näringens behov inräknat.

– Jag vill visa nya sidor av jobbet och inspirera fler att välja yrket, konstaterar Angelica Larsson som i dag är en av de största trucker-influerarna i världen.

– Jag har varit jätteblyg hela livet. Jag hade inte kunnat tro att det här skulle bli så stort. Men jag blir så glad när tjejer från olika länder hör av sig och berättar att de fastnat för yrket efter att ha följt mig i min vardag.

Blivit författare

Hon har dessutom hunnit ge ut en bok i höstas, om livet som lastbilschaufför hittills.

– De ringde från förlaget Max Ström och undrade om jag ville skriva en bok med hjälp av journalisten och spökskrivaren Colette van Luik.

Sedan i våras kör Angelica Larsson på uppdrag av företaget Eurocrane. Fram tills nyligen innebar det jobb åt LKAB men sedan årsskiftet är hennes nya vardag här i Aitikgruvan, i Bolidens regi.

Aitik är Sveriges största koppardagbrott. Här bryts dygnet runt malmfyndigheter av koppar-kis innehållande koppar, guld och silver. Arbetet här sker med några av världens största maskiner. Bland dem finns bergtruckar som väger 570 ton med last, där bara hjulet är fyra meter i diameter, och grävmaskiner som rymmer upp till 45 kubik-meter berg i skoporna.

”Jag vill visa nya sidor av jobbet och inspirera fler att välja yrket”

– Jag ser fram emot att jobba med de allra tyngsta maskinerna, det ska bli spännande, säger Angelica Larsson som fortsätter att dokumentera sin vardag med hjälp av fyra så kallade Gopro-kameror.

Vill skapa inblick

– Varannan vecka kör jag i gruvan, varannan klipper jag ihop material och publicerar, samt åker på olika event och möten. Det är Youtube jag tjänar pengar på och olika samarbeten. Jag har bland annat en spalt i tidningen Trailer en gång i månaden.

Hennes roll som trucker-influerare tar henne också ut i världen, nu senast i Dakar i början av januari. Tidigare i Tyskland, på Irland och på Island.

– Jag blir inbjuden på tävlingar, mässor och event. Jag träffade bland annat den svenska ambassadören på Island angående ett samarbete, berättar Angelica Larsson och tillägger:

– Jag jobbar med ett stort projekt som jag försöker sy ihop nu. Det är lite hemligt fortfarande men jag hoppas att det ska ge ännu större inblick i olika typer av jobb och olika typer av fordon därute, och locka ännu fler till min bransch.

Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna