För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Möt systrarna på Mollis Care - Årets Unga Företagare i Borås

Publicerad 13 jan 2023
Under näringslivsgalan på Åhaga i Borås i höstas var höjdpunkten utdelningen och hyllandet av vinnarna av Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Borås. Vi har träffat systrarna Caroline Johelid och Cathrine Hedlund på Mollis Care, som med sitt hårvårdsvarumärke Hjärtligt utsågs till Årets Unga Företagare.
Årets Företagare tilldelades Anna och Patrik Johäll på Superstudio och Årets Unga Företagare tilldelades systrarna Caroline Johelid och Cathrine Hedlund på Mollis Care med hårvårdsvarumärket Hjärtligt.

Stort grattis till utmärkelsen Caroline och Cathrine - berätta lite om ert företag!

- Hjärtligt är ett svenskt varumärke som grundades av oss och vi är utbildade på universitetet inom biomedicin och marknadsekonomi. Hjärtligt utvecklas och tillverkas med hjärta i Sverige tillsammans med professionella i branschen. Produkterna är väldigt omtyckta och lovordade bland frisörer. Hjärtligt har fått många utmärkelser och positiv respons från konsumenter. Vi värdesätter noggrannhet när det kommer till val av ingredienser och sammansättning för att göra produkterna unika med hög kvalitet. Vårt fokus är eko, miljö, anpassning för känsliga personer och medveten Grön Salongsvård.

- Vi tar enbart fram produkter som är bra för dig, mig och miljön. Sådant tar tid då det krävs stor research och kunskap, inte bara inom miljö utan även inom medicin och kemi. Bakom varenda produkt vi tar fram finns ett digert arbete för att säkerställa dess funktion och säkerhet gällande hälsa och miljöpåverkan.

När började er resa och hur kom ni på idén till att starta företaget?
-
Idén att starta Hjärtligt uppkom 2010 då vi fick upp ögonen för hur mycket kosmetikaprodukter vi dagligen använder och hur det påverkar oss. Vi blev förvånade över hur lite vi visste och hur vissa ämnen påverkar oss både på lång och kort sikt. Att Caroline sedan barnsben haft problem med atopisk dermatit och klåda till och från gjorde att vi tog informationen vi fann på stort allvar och började läsa på om ekologiska och naturliga alternativ och som samtidigt var allergivänliga.

”Idén till Hjärtligt föddes 2010  och vi tog själva fram det som idag är Original schampo och Original Balsam”

Vi hittade leverantörer i både Sverige och Danmark som sålde både färdiga produkter och ingredienser. I början testade vi produkter som var både naturliga och ekologiska men hittade varken schampo eller balsam som vi var helt nöjda med. Vi började därför leta efter recept för att testa och laborera fram ett eget schampo och balsam. Det så kallade ”labbet” hade vi hemma i köket och efter många försök och lika många misslyckanden skapade vi till slut ett recept som vi var väldigt nöjda med. Vänner och familj var först ut att testa och kommentarerna vi fick var positiva. Det blev starten till egen tillverkning. Vi kunde inte ha en produktion hemma i köket utan nästa steg blev att leta efter samarbetspartners. Nu flera år senare står vi här med Hjärtligt och Stiligt som genom många hängivna frisörer säljer våra kvalitetsprodukter och sprider kunskapen om ett hållbart liv och samhälle.

Vad tror ni är den främsta anledningen till att företaget blivit så framgångsrikt?
- Det saknades gröna och allergisäkrade hårvårdsprodukter i frisörbranschen. Vi har lyckats göra många vanligt förekommande hårvårdsprodukter bättre ur både miljö- och människoperspektiv. Det vill säga att vi tog bort giftiga ingredienser. Vi har också tagit ett helhetsgrepp om förpackningar och har exempelvis bytt ut plast i några av produktserierna.
Förutom våra produkter ser vi också till att lära ut kemi och hantering redan på gymnasienivå bland frisörerna.  

På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i er verksamhet?
- För oss är hållbart företagande väldigt viktigt. Företagets namn Mollis Care är latin och betyder översatt ”Mjuk omtanke”. De orden la grunden för vår ekologiska produktserie Hjärtligt. I vår produktframtagning och produktion är miljö, ekologi och säkerhet det viktigaste. Vi har sedan 2016 ett samarbete med den danska organisationen Grön Salong. Att få märka produkerna med deras logga är viktigt för oss, då det blir en trygghet för kunden ungefär som när man letar kravmärkta bananer i mataffären.

Den ekonomiska hållbarheten har också varit viktig då vi hela tiden återinvesterat i företaget för att få det att växa och utvecklas utan lånat kapital. Vi har ett samarbete med Humanus sedan ett par år tillbaka som slussar ut personer på arbetsträning och dom är här i olika perioder och får känna på olika arbetsuppgifter under handledning. Vi har också anställt personer som kommit till oss via arbetsträning. Efter utvärderingar har vi fått bra betyg på arbetsmiljö och trivsel från dom som varit här vilket vi är väldigt stolta över. Vi jobbar ständigt på att bli mer hållbara det är en viktig faktor i vårt fortsatta resa. Vi har just blivit antagna att vara med i Connects tillväxtprogram där vi ska jobba mer med tillväxt genom hållbarhet.

Vilken är er största styrka som företagare och ledare? 
- Det är nog att vi är inspirerande, nytänkande och känner stor tillit till att allting löser sig!

Hur skulle era medarbetare beskriva er som ledare/företagare?
- Trygga, målmedvetna och drivande.

Vilka mål är de viktigaste i ditt företagande om du tittar fem år framåt?
- Vi har precis landat i nya stora lokaler som vi flyttade till för ett år sedan. Under ett år har vi kommit ikapp och byggt upp en hel produktionslina med maskiner för tillverkning. Nu har vi  år framför oss med en tillväxtplan på +20%. Vi har flera spännande och roliga projekt som startar nu under hösten, ett av dom är att Hjärtligt får en ny look. Vi har börjat några större samarbeten som vi ser stor potential i och många nya spännande ekoproduktlanseringar det kommande året.

Stort Grattis igen och lycka till i regionfinalens festliga galakväll den 7 september på Åhaga i Borås. 

 

Jurynsmotivering:

Årets Unga Företagare har identifierat luckor i en etablerad bransch
där det bevisligen finns goda affärsmöjligheter.
Produkterna har tagits fram i samklang med branschens behov med stort fokus på hållbarhet. De är omtyckta och en viktig del hos de tusenhövdade professionella användarna.
Med mjuk omtanke rustar Årets Unga företagare Sveriges hela frisörkår.

 

Fler nyheter från Företagarna