För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Småföretagare som satsar under krisen

Publicerad 16 jun 2020
Nyligen presenterade vi Småföretagsbarometern, en undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Pressträffarna arrangerade vi på spännande företag runtom i regionen, som bekräftade bilden av att konjunkturen skiljer sig åt i olika delar av länet. Företagarna vi besökte visade också på den obotliga optimism och framtidstro som är typisk hos en företagare, vilket också speglas i undersökningen, som visar att nio av tio vill växa och att sex av tio ser goda expansionsmöjligheter framöver.

I Göteborgsregionen har sysselsättningstillväxten ökat sedan föregående år. Under pandemin har den tagit paus men efteråt förväntar sig företagen att den ska öka igen. Vi besökte AGVE AB i Askim, som tillverkar automatiserade truckar.

– Jag tror att krisen kommer snabba upp omställningen till kortare och mer lokala produktionskedjor där miljö och automation kommer vara viktiga faktorer. Detta kommer gynna svenska företag med hög kompetens och tekniknivå både som kund och leverantör, säger Jakob Dannemark, vd på AGVE AB, till höger på bilden ovan.

 

I Fyrbodal har småföretagskonjunkturen mattats av något sedan förra året men vi kan ändå se en ökad tillväxttakt i omsättningen. Under det kommande året förväntar sig företagen en rejäl konjunkturavmattning, till historiskt låga nivåer.  Ett företag som ändå kör på med full kapacitet under krisen är Hälsobolaget i Uddevalla,  som drivs av systrarna Åsa Bjerdén och Anna Grundén. Innan krisen slog till hade de ökat personalstyrkan med tio personer och har lyckats anpassa verksamheten till rådande situation med full bemanning.

Hälsobolaget
 – Vi ser mycket oro och psykisk ohälsa under krisen och där kan vi gå in och stötta med vår expertis, säger Åsa Bjerdén.

  – En av våra styrkor är nog att vi lyckats samla ihop oss och nu   gasar oss ur krisen, säger Anna Grundén.

 

 

Ett annat företag i Fyrbodal som tuffat på bra under coronakrisen är Mim Safe, ett företag med produktion i Trollhättan och Frändefors, som tillverkar bland annat lastgaller och hundburar.

– Vi såg en minskad orderingång i mars och permitterade då personal, men i maj märkte vi att fler och fler skaffade hund och därmed ökade vår försäljning av hundburar, säger vd Gert Olofsson. 

Att hundförsäljningen ökat tror Gert har att göra med att folk under krisen börjat gå ut och promenera mer.

– När man heller inte kan resa som tidigare har nog fler blivit lockade av att sällskapas av en hund, tror Gert.

 

Skaraborg har haft en bra tillväxt det senaste året. Det kunde även Marcus Dyberg, vd på  företaget Zerva i Skövde, intyga. Bolaget tillverkar städprodukter och handsprit med fokus på hållbarhet. 

 

– Vi har haft ett stabilt år, städbranschen är inte så   konjunkturkänslig. Osäkerheten gör det svårt att spå om   framtiden, men coronapandemin kan medföra en ökad   medvetenhet om städ och hygien. Det talar för en stabilitet   inom städbranschen och fortsatt efterfrågan,  säger Marcus   Dyberg. 

 

 

Företagen i Sjuhärad har haft en stark utveckling och mäter högst konjunkturindikator bland länets delregioner ­– och högst i hela riket.  Vi presenterade Småföretagsbarometern hos herrmodeföretaget Ciszere i Borås, som valt att satsa på sin e-handel innan krisen.

– Vi tog tidigt beslut om att bygga för e-handel direkt till slutkund. Under krisen har vi ökat försäljningen vilket gör att vi inte sitter i samma knipa som många andra i branschen gör nu, säger Johan Forsberg (t v), vd på företaget. Med från företaget var också Anders Nyberg (t h). 

 

Läs mer och ta del av Småföretagsbarometern här

 

Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka 4 000 företag inom det privata näringslivet med 1-49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus.
Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.

 

Fler nyheter från Företagarna