För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Upphandling, kommunikation och affärsutveckling lockade småföretagare

Publicerad 7 mar 2023
Företagarna Region syds fullsatta Soloföretagardag bjöd deltagarna på en fullmatad heldag. Temat – offentlig upphandling – lockade entusiastiska företagare från hela regionen till Scandic Triangeln. Den första av tre temaveckor avlöpte med bravur.
Amy Johnson, Frida Hansson och Magnus Johansson var tre av Solodagens experter. Foto: Mariam Huss

Dagen började med en upphandlingsskola av Företagarnas expert Magnus Johansson som på ett pedagogiskt sätt vägledde de drygt 60-talet deltagarna genom upphandlingarnas värld.

– Det finns ett ökat intresse av den offentliga affären, vilket är väldigt roligt, säger Johansson.

Mercell tog vid och berättade om deras databas där de samlar alla upphandlingar. Ett sätt att sänka trösklarna och få in fler i upphandlingarnas värld. Som medlem i Företagarna får du rabatt på deras tjänster.

Deltagarna var inte mättade trots några timmars diskussioner om offentlig upphandling, frågorna var många även när Malmö stads upphandlare Frida Hansson och Amy Johnson intog scen.

– Ta ställning till om affären är intressant, lönsam och rimlig? Ta er tiden att läsa igenom allt och sätt dig in i vad som gäller. Klargör otydligheter. Fråga om något är oklart, ingen fråga är dum, säger Hansson.

Mer än ”bara” upphandling

Antoni Lacinai hade en föreläsning om kundkommunikation. Med ömsom humor och ömsom allvar förklarade han vikten av god kommunikation. Deltagarna fick interagera med såväl varandra som med Lacinai och engagemanget var minst sagt stort.

– Du kan inte inte kommunicera, säger han.

Deltagarna fick med sig budskap som ”var mer intresserad än du är intressant” och ”skillnaden mellan att verka arrogant och normal är bara en tum” hem från det två timmar långa föredraget.

– Lika barn leka bäst. Tänk efter, hur matchar jag min kund. Jag brukar tänka att jag ska se ut som min kund, man klär sig inte i en Armanikostym om man ska besöka ett snickeri, säger Lacinai.

Almi fortsatte eftermiddagen med en dragning om just småföretagande och affärsutveckling. De jobbar med företag som har noll till 49 anställda. Varje vecka ger Almi Skåne två miljoner kronor i lån till dessa företagare.

– Att hålla sig uppdaterad om omvärlden är ett av de största problemen bland småföretagen, säger Johan Olsén från Almi.

Under dagen närvarade några av Företagarnas partners. Peugeot hade kört ut en bil som deltagarna fick känna och klämma på. Ikea och Almi var även de samarbetspartners för Solodagen tillsammans med Mercell. 

Hälften av deltagarna stannade kvar på kvällens eftermingel för att spendera ytterligare ett par timmar med nya bekantskaper. Mercell stod som värdar för minglet som avslutade en mycket lyckad, och lång, dag på bästa möjliga sätt.

 

Fler nyheter från Företagarna