Vad var det som fick er att bli företagare?
– Företagandet kommer naturligt för oss båda, men för Magnus har det aldrig riktigt funnits något annat alternativ. Han har sedan barnsben drömt om att driva eget och även gjort det från en ung ålder, från ett bemanningsföretag till att mer och mer rikta in sig på sin passion – kläder och kepsar. Vi båda drivs av att vara oberoende och ha friheten att själva utforma vårt arbete, sätta upp mål och hantera de utmaningar vi möter. Det är något självuppfyllande att få testa och driva sina egna idéer. Att vara företagare innebär att alltid vara på tårna, lära sig nya saker och utvecklas i sitt arbete. Motivationen måste finnas där, och det gör den för oss. Vi har olika styrkor och intressen som kompletterar varandra bra, samtidigt som vi förstår varandras tänk. Därför känns det självklart att vi gör det här tillsammans och det är nog därför det fortfarande är roligt att gå till jobbet efter att ha hållit på med det här i mer än tio år.
Berätta mer om företaget!
– Vi etablerar varumärken på den skandinaviska marknaden, med inriktning kläder och framförallt kepsar. Vi hanterar all försäljning, marknadsföring och agerar som representant för de varumärken vi har i vår portfölj. Som följd av vår erfarenhet och kompetens är vi också med och designar och tar fram delar av kollektionerna, främst just inom kategorin kepsar. Förutom arbetet med distribution och som agentur representerar vi även en av världens största kepsfabriker som har sitt säte i Shanghai, där vi med vår kunskap hjälper skandinaviska varumärken, som Fjällräven och J.Lindeberg, med utvecklingen av deras huvudbonader. Vi stöttar upp och arbetar tillsammans med varumärket genom hela utvecklingsprocessen från första idé till färdig produkt. Vårt showroom ligger i Trollhättan, men arbetet tar oss till många olika platser.
Vad är det ni gör i ert företag som sticker ut från mängden och gör er unika?
– Lyhördhet och flexibilitet. Vi har ett stort fokus på att vara lyhörda mot våra kunder för att se efter deras behov vilket vi ser har bidragit till vår framgång. Genom att vara en del av produktionsprocessen samtidigt som vi arbetar direkt mot marknaden kan vi påverka våra kollektioner så de följer de trender vi ser och kan även lyfta in våra kunders synpunkter. En avgörande del är relationerna till våra kunder där vi lyckas bygga upp en tillit så att vi kan vara transparanta mot varandra och stötta i tuffare tider. Eftersom vi är ett litet företag har vi möjligheten att vara flexibla och anpassa samarbetet med en kund efter de förutsättningar som finns. Att erbjuda ett showroom i Sverige dit varumärken kan komma och påbörja utvecklingen av deras nya kollektioner har visat sig vara väldigt uppskattat då många vill begränsa sitt resande och vara mer tidseffektiva. Tillsammans med utvecklingen av produkter har vi även vår distributionsverksamhet där vi har möjlighet att erbjuda hjälp i hela logistikkedjan vilket talar till många av de mindre varumärkena.
Vad i ert företagande gör er mest stolta?
– En sak som gör oss väldigt stolta är att vi har fått förtroende på marknaden och inflytande hos de större aktörerna. En annan sak är att vi genomgående lyckas bemästra de motgångar vi har mött och möter i företaget. Att driva företag innebär att axla många roller man är mer eller mindre bekväm i, och vi har båda behövt kliva ur vår bekvämlighetszon då och då. Vi arbetar mot retail vilket är en komplex bransch men vi har lyckats att få företaget att växa och bygga en hälsosam grund som företaget kan vila tryggt på.
Berätta om företagets framtidsvisioner!
– Vi har de senaste åren skyndat långsammare än planerat på grund av alla omständigheter i världen men nu lägger vi i en ny växel och satsar på etablering runtom Europa. Vi kommer både utöka distributionen av våra varumärken och fånga upp nya varumärken som vi kan vara med och utveckla framåt. Just nu är det ett stort projekt som vi har arbetat med under längre tid som kommer att spela en betydande roll för företagets utveckling framåt. Vi strävar mot att expandera vårt kontor i Trollhättan så att vi kan få plats med fler anställda och skapa fler möjligheter för att utvecklas ytterligare.
Vilket är ert bästa företagartips?
– Det är lätt att göra för stora utsvävningar i början av sitt företagande och man sätter upp för höga mål som lätt kan få en att tappa motivationen och tron på sin idé. Vårt tips är därför att tänka långsiktigt och sätta upp realistiska delmål som du vet att du har resurser att kunna nå.
På vilka sätt jobbar ni med hållbarhet i verksamheten?
– Eftersom klädindustrin står för en stor del av all världens utsläpp försöker vi påverka våra kunder och samarbetspartners att ta så bra beslut som möjligt gällande klimatet och miljöpåverkan. Våra fabriker är certifierade och toppmoderna när det kommer till all hantering av vattenförbrukning, kemikaliehantering och andra typer av utsläpp som kan påverka miljön. Fabrikerna är utrustade med solenergi som förser stora delar av produktionen. Vi jobbar även under GRS-certifiering (Global Recycling Standard) vilket betyder att alla våra återvunna tyger och trims har noga granskats innan vi köpt in dem. Vi uppmanar alltid våra kunder att producera så mycket som möjligt i återvunna alternativt organiska material, vilket i stort sett all produktion faktiskt har landat i. Hela vår satsning med ett showroom i Skandinavien har varit för att kunna minimera resandet till Asien för att bli mer hållbara. Branschen har tidigare krävt att varumärken reser till fabrikerna för att påbörja processen med nya kollektioner vilket de nu istället kan göra hos oss. Detta uppskattas av många, inte minst av de som profilerar sig som hållbara företag. Vi försöker även alltid ha ett hållbart tänk med hur vi arbetar dagligen. Exempelvis återanvänder vi allt emballage som vi använder för att packa produkter till kunder.